Årskurs: Förskoleklass - Åk 3, Anpassade skolformer
Ämne: Matematik
Centralt innehåll:
Innehållstyp: Arbetsmaterial för utskrift
Tidsåtgång: Cirka 45 minuter
Ladda ner material för utskrift
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.

Förbered äggjakten
Ladda ner Äggjakt - Dinosaurieägg för utskrift.pdf och Äggjakt - Elevmaterial för utskrift.pdf.
Dinosaurieäggen
- Skriv ut äggen dubbelsidigt i ett exemplar. Gärna på lite tjockare papper.
- Klipp ut de fyra äggen.
- Laminera äggen så de håller.
- Göm äggen i klassrummet!
Elevmaterialet
- Skriv ut elevmaterialet så att varje elev/par/grupp får varsitt exemplar. En utskrift räcker till fyra elever/par/grupper.
- Klipp isär korten.
Tips!
Gör fler ex av äggen och göm. Säg till eleverna att det räcker att de hittar ett ägg av varje sort.
OBS!
I övningen är äggen färgglada. Man vet inte hur de såg ut i verkligheten.
Genomför äggjakten
Dela in eleverna i lagom stora grupper och dela ut dinosauriekorten, men bara ett i taget till varje elev/par/grupp och förklara hur äggjakten går till. Förslag på två olika genomföranden står här nedanför.
Variant 1
Eleverna får ett dinosauriekort i taget, hittar ägget gör de tre första uppgifterna. När de är klara med ägget lägger de tillbaka det där de hittade det.
När de är klara med ett kort får de ett nytt.
Knyt ihop lektionen genom att ta fram äggen från deras gömställen. Hitta tillsammans olika föremål som är lika stora som äggen respektive lika långa som dinosaurierna.
Variant 2
Eleverna får ett dinosauriekort i taget, hittar ägget gör alla fem uppgifterna. När de är klara med ägget lägger de tillbaka det där de hittade det.
När de är klara med ett kort får de ett nytt.
Knyt ihop lektionen genom att ta fram äggen från deras gömställen och låt eleverna berätta vilka föremål de har valt på uppgift fyra och fem och jämföra med varandra.
OBS! Till den här varianten är det nödvändigt med flera ägg av varje sort.
Bli testklass för nya material
När vi närmar oss lansering av ett nytt material behöver vi hjälp att testa att det funkar som vi vill att det ska göra och föreslå hur det kan förbättras. Läs mer här.