Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Öppettider:
Tisdag-fredag 12.15-17
Lördag-söndag 10-18

  • Huvudmeny

MERA SURR I SKOLAN

Hur skapar man engagemang kring biologisk mångfald och pollinering? I den här onlinekursen får du lära dig om pollinering, undersöka blommor och tips på hur du kan odla med dina elever för att väcka deras intresse för naturen.

Datum: 15 april
Tid: 14.30-16.15, båda tillfällena
Plats: Online
Ämnen: NO, biologi
Passar för: lärare i förskoleklass - åk 6

Anmälan är stängd, men häng gärna med ändå!
Klicka på den här länken: https://kth-se.zoom.us/j/64933707550länk till annan webbplats

 

Här är material och länkar som tas upp under fortbildningen. Läs om nästa tillfälle längre ner på sidan.

TIPS FRÅN NATURHISTORISKA RIKSMUSEET

TIPS FRÅN NATURSKYDDSFÖRENINGEN

TIPS FRÅN ANDRA AKTÖRER

Göteborgs botaniska: Pollineringsleklänk till annan webbplats

Pollinera Sverige: Lista över bi-växterlänk till annan webbplats

Naturvårdsverket: Fakta om ekosystemtjänsterlänk till annan webbplats

Övrigt: Pollinerarkunskap med engelsk sånglänk till annan webbplats

 

Surr i skolan I - Våra pollinerande insekter

Tillfället har redan varit, men häng gärna med på del två, läs om det här nedanför.

Vad är egentligen ekosystemtjänster (naturnyttor)?
Hur kommer det sig att blommor och pollinerare passar så bra ihop?
Vilka blommor ska man odla för att locka till sig insekterna?
Hur står det till idag och vad kan vi på skolan göra för att hjälpa våra vänner på traven?

Du kommer att få svar på dessa frågor och många fler när experter från Naturhistoriska riksmuseet och Naturskyddsföreningen berättar mer och visar användbart material för skolan. Särskild gäst är Ulrika Flodin Furås, trädgårdsjournalist och stadsodlande trädgårdsscenograf som berättar mer om hur man kan odla för att insekerna ska frodas.

Surr i skolan II, den 15 april -Växterna i fokus

Har alla blommor ståndare?
Kan man se vem som ska pollinera en blomma bara genom att titta på dess byggnad?
Hur kan vi jobba med växter i skolan?

Du kommer att få svar på dessa frågor och många fler när experter från Vetenskapens Hus, närmare bestämt Naturens Hus i Bergianska trädgården berättar mer. Du kommer tillsammans med andra få undersöka din blomma i ett digitalt grupprum och lära dig dra slutsatser om pollinering och pollinerare.

Förberedelser

Du som lärare behöver följande inför passet: En lupp samt två olika blommor, gärna en köpt som du aldrig sett (ej tulpan) och en plockad hemma eller vid skolan.

 

Praktisk information.

Online. Fortbildningen äger rum online. Länk kommer dagen innan vi ses.

Frågor? Kontakta skola@nrm.se


TIPS PÅ LEKTIONSMATERIAL MED SAMMA TEMA

Låt eleverna ta del av material från Naturhistoriska riksmuseet som kopplar till fortbildningen du nyss varit på. Här är några tips på material att jobba vidare med.