Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!

Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Sommarens öppettider:
Måndag–söndag 10–18
t.o.m. 21 augusti

  • Huvudmeny

växtliv

Ett escape room om blomväxternas livscykel, där lite extra fokus ligger på att skilja mellan pollen och frön. Och insekternas viktiga roll för pollineringen. Växtliv har både digitala och analoga uppgifter, varav en går genom hela escape roomet för att till slut låsa upp det sista steget.


Ämnen:
NO, biologi
Typ av material: Digilogt escaperoom (digitala lås, både analoga och digitala uppgifter)
Tid för genomförande: cirka 60 min

Dokument för nedladdning

Fortbildningstips!

Den 25 augusti klockan 15.00-16.00 leder en av museets botaniker en digital workshop i att montera växter. Samla in och presssa växter under sommaren och lär dig montera dem på ett beständigt sätt på workshopen i augusti. Vid anmälan får man ett mail med tips och instruktioner för att samla in och pressa växter.

Workshopen är kostnadsfri. Mer info och anmälan >>

Röster om materialet.

"Eleverna tyckte det var roligt att göra. De har gjort lite liknande innan och diskussionen är i centrum vilket jag gillar."
/Lärare i åk 4

"Det var roligt för att man samarbetar mycket och man får veta vad andra kan om olika saker."
/Elever i åk 4

Välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!

I Växtliv lär sig eleverna om blomväxternas livscykel. De får bland annat räkna pollenkorn och träna på blommans delar. För att lösa Växtliv behöver eleverna samarbeta, diskutera och läsa instruktioner.

I lärarhandledningen hittar du all information du behöver för att förbereda och genomföra Växtliv i din klass.

Växtliv: www.nrm.se/vaxtliv>>

Tips från lärarna som testade Växtliv under utvecklingsarbetet. (Lite längre ner finns info hur man blir testklass.)

  • Om man inte har nycklat växter innan kan det vara bra att visa lite snabbt hur man gör, det finns ett bra exempel i lärarhandledningen.
  • Den vanligaste anledningen till att eleverna körde fast var att de inte hade läst instruktionerna ordentligt. När de läste igen var det inga problem.
Ett barn som pekar på en skärm, på bordet framför ligger samma bild utskriven.

Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>länk till annan webbplats


ANDRA HAR ÄVEN TITTAT PÅ DET HÄR

En röd nyckelpiga med svarta prickar klättrar på ett grässtrå. Diffus bakgrund i mjuka gulgröna toner.

DESIGNA EN NYCKELPIGA

Fakta om nyckelpigor och ett arbetsblad för att designa sin egen art.

En fjäril med blå kropp och vingar. Bakgrunden är diffus ger intryck av fart.

FJÄRILAR

Tre roliga uppgifter med fjärilstema. Bygg en fjärilsrestaurang, designa en egen fjärilsart och skapa pappersfjärilar.

Artbingobricka. I bakgrunden ljusgröna löv.

ARTBINGO: FÖRSOMMAR

Arterna på bingobrickan är framtagna för att funka i större delen av Sverige under maj och juni.