Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!
Ett escape room om blomväxternas livscykel, där lite extra fokus ligger på att skilja mellan pollen och frön. Och insekternas viktiga roll för pollineringen. Växtliv har både digitala och analoga uppgifter, varav en går genom hela escape roomet för att till slut låsa upp det sista steget.
Ämnen: NO, biologi
Typ av material: Digilogt escaperoom (digitala lås, både analoga och digitala uppgifter)
Tid för genomförande: cirka 60 min
Den 25 augusti klockan 15.00-16.00 leder en av museets botaniker en digital workshop i att montera växter. Samla in och presssa växter under sommaren och lär dig montera dem på ett beständigt sätt på workshopen i augusti. Vid anmälan får man ett mail med tips och instruktioner för att samla in och pressa växter.
Workshopen är kostnadsfri. Mer info och anmälan >>
"Eleverna tyckte det var roligt att göra. De har gjort lite liknande innan och diskussionen är i centrum vilket jag gillar."
/Lärare i åk 4
"Det var roligt för att man samarbetar mycket och man får veta vad andra kan om olika saker."
/Elever i åk 4
Välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
I Växtliv lär sig eleverna om blomväxternas livscykel. De får bland annat räkna pollenkorn och träna på blommans delar. För att lösa Växtliv behöver eleverna samarbeta, diskutera och läsa instruktioner.
I lärarhandledningen hittar du all information du behöver för att förbereda och genomföra Växtliv i din klass.
Växtliv: www.nrm.se/vaxtliv>>
Tips från lärarna som testade Växtliv under utvecklingsarbetet. (Lite längre ner finns info hur man blir testklass.)
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>