Den moderna människan (vi) uppkom i Afrika för ungefär 300 000 år sedan. När vi kom till Europa fanns neandertalarna redan där. Efter några tusen år av samexistens försvann neandertalarna och sedan 38 000 år tillbaka finns bara en sorts människa på jorden, vi. Tidslinjen sträcker sig från neandertalarnas uppkomst för 400 000 år sedan fram till nutid.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Människans uppkomst - lärarhandledning för utskrift.pdf | 301 kB | 2024-02-19 14.33 | |
Människans uppkomst - bilder till tidslinje.pdf | 6.9 MB | 2024-02-19 14.33 |
Cirka 45 minuter.
Tidslinjen är 4 meter lång och täcker 400 000 år.
Markera händelserna på tidslinjen och sätt dit de färdiga bilderna (Bilder till tidslinjen.pdf) eller rita egna som visar vad som hände då.
0 cm - Nutid
2,5 cm - Järnålder i Norden
3,7 cm - Bronsålder i Norden
6 cm - Övergången från jägarstenålder till bondestenålder i Norden
10 cm - Senaste istiden slutar i Europa
12 cm - Första spår av människor i Sverige
38 cm - Neandertalarna försvinner
42 cm - Homo sapiens kommer till Europa
90 cm - Homo sapiens sprider sig österut från Afrika, mot Asien
115 cm - Senaste istiden börjar i Europa
126 cm - Näst senaste istiden slutar i Europa
300 cm - Homo sapiens uppstår i Afrika
300 cm - Näst senaste istiden börjar i Europa
400 cm - Neandertalarna uppstår i Europa
Gör övningen flera gånger om många elever vill sätta upp bilderna.
Om man inte har en lång tom vägg i klassrummet kan man spänna upp ett 4 meter långt snöre tvärs genom rummet och göra en tillfällig tidslinje där eleverna fäster bilderna med till exempel klädnypor.
Samma skala som den här tidslinjen.
Dessa två tidslinjer kan slås samman och komplettera varandra.
Annan skala än den här tidslinjen.
Om dessa två ska användas tillsammans behöver man göra en ”in-zoomning”. Tidslinjen över människans uppkomst utgör de sista 0,4 mm av tidslinjen över jordens och livets utveckling.
Filmen är 2 minuter lång och fokuserar på några viktiga egenskaper som gjorde att Homo sapiens överlevde på savannen och kunde sprida sig över hela världen.
https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/70HEE9K7AY
Kopiera och klistra in i webbläsarens adressfält eller på er digitala plattform.
Fina bilder, väl beskrivet hur uppgiften skulle utföras. Också bra att vi kunde använda detta material samtidigt som vi forskade om istidsdjur från NRM sida.
Vi har i vårt arbete med forntiden haft en tidslinje uppe för tiden jägarstenåldern-järnåldern. Vi kunde här göra jämförelser och se att den tidslinjen endast var 12 cm på den här tidslinjen. Jag rekommenderar gärna andra pedagoger att använda ert material!
Vi gjorde de två andra tidslinjerna i samband med detta. Vi började med det stora - Jordens och livets utveckling. Sen tog vi den sista lilla snutten som vi förstorade. På den tidslinjen började vi att lägga ut den senaste istiden innan vi började titta på detta nya material. Vi har precis avslutat människans historia så det blev en perfekt repetition som avslutning.
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!