Tisdag-fredag 11-17
Lördag-söndag 10-18

Labbet online: sortera djur

Det här är en lektion med stor elevaktivitet där eleverna får sortera svenska djur. Först får de sortera som de vill, sedan vävs det vetenskapliga sättet att sortera djur in. I slutet av lektionen har ni sorterat 24 svenska djur och ni kan ni skilja på däggdjur, kräldjur, fåglar och groddjur.

Ämnen: NO, biologi
Passar för: Åk 0-3
Tidsåtgång: cirka 50 minuter
Typ av material: Faktafilm och dokument för utskrift

Dokument för nedladdning:

Lärarröster om materialet.

"Jag gjorde detta i min åk 2. Det var väldigt roligt och alla elever var engagerade."

"Jag gjorde detta förra veckan med mina 3:or. Engagerade och nöjda elever gick ut på rast. :) Bra övning som jag kommer använda fler gånger."

"Mycket uppskattat av eleverna i min klass (åk 2) som arbetade i grupper. Ett härligt sätt att kombinera ämneskunskaper och språkutvecklande arbetssätt."

Det här är en sorteringsövning i fyra steg

• Eleverna sorterar djuren på valfritt sätt.
  • Redovisning av sorteringen.
  • Titta noga på några egenskaper hos djuren.
  • Se en film om hur forskare sorterar djur. Eleverna sorterar sedan djuren i groddjur, kräldjur, fåglar och däggdjur.

Labbet online är lektionsmaterial med stor elevaktivitet där det vetenskapliga arbetssättet och museets forskning är centrala delar.

Tips för att arbeta vidare Sortera djur

"Superbra övning, tack! Jag vill tipsa om att öva vidare med korten genom att dela ut ett kort till eleverna inför varje rast, kort repetera varje sort och säga "Nu får alla fåglar gå ut". Eleverna går fram till bilden på väggen, sätter upp sitt kort så att jag som lärare ser att man förstått rätt och sen tar jag nästa sort. Jättebra att repetera när man har elever som behöver tid för inlärning eller är väldigt obekanta med området eller språket."

Fler röster om Sortera djur