Under den här lektionen får eleverna lära sig om ringmärkning som vetenskapligt arbetssätt. Först sorterar eleverna fåglar på valfritt sätt, sedan läggs fokus på vad fåglarna äter och att vissa behöver flytta. Eleverna använder riktig forksningsdata för att lösa uppgiften.
Lärarhandledningens text följer här nedanför.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Forskning om fåglars flytt - lärarhandledning för utskrift.pdf | 578.2 kB | 2023-06-29 11.55 | |
Forskning om fåglars flytt - faktakort för utskrift.pdf | 3.7 MB | 2023-06-29 08.28 | |
Forskning om fåglars flytt - elevmaterial för utskrift.pdf | 335.1 kB | 2023-06-29 08.28 | |
Forskning om fåglars flytt - näbbar.png | 271.5 kB | 2023-06-29 08.53 |
"Eleverna tyckte att lektionen var jätterolig. De uppskattade att få söka i databasen och de var mycket förundrade över hur långt vissa fåglar flyttar. Kul lektion som fångade elevernas intresse."
"Eleverna tyckte det var jätteroligt. De gav högsta betyg. Alla var intresserade och engagerade."
"Både klassen och jag tyckte att lektionen var kul och lärorik! Jag kommer att genomföra den igen. Det var en intressant och omtyckt uppgift."
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ladda ner faktakorten och elevmaterialet (pdf för utskrift) samt bilden med näbbar.
Instruktioner till eleverna står i de färgade fälten.
Cirka 90 minuter, lektionen kan delas på två tillfällen.
Dela in klassen i grupper om 2-4 elever. Varje grupp får en kortlek.
Ni har fått kort med fåglar som finns i Sverige, åtminstone under sommaren.
Nu ska ni sortera fåglarna. Ni får sortera hur ni vill.
Grupperna berättar hur de har sorterat. Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.
Många bra tankar här!
På korten finns fakta om varje fågel, bland annat om föda, alltså vad de äter.
Sortera fåglarna efter vad de äter.
Grupperna berättar hur de har sorterat.
Skriv upp deras olika kategorier på tavlan.
Visa gärna bilden med näbbarna också.
Vilka av de här grupperna kan hitta mat i Sverige året runt? Vilka behöver flytta?
Titta på korten. Fåglar som äter insekter brukar ha en liten, smal näbb medan de som äter frön har kraftigare näbb. Stämmer det?
Titta på filmen där Lina berättar om ringmärkning och fågelflytt.
Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/63HEXTOTIN
Nu vet vi att man kan följa hur fåglar flyttar genom att ringmärka dem.
Upphittade fågelringar registreras i en databas där man kan se var de hittades och när. Om om fågeln var levande eller död när den hittades.
Dela ut elevmaterialet till varje grupp.
Visa filmen som förklarar hur man använder databasen.
Filmlänk: https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/46HEMTLTZN
Nu ska ni få använda forskarnas databas!
Skriv in länken i webbläsaren eller skanna QR-koden på ert papper.
www.nrm.se/labbet-ringmarkning
Svara på frågorna med hjälp av databasen. Dela upp arbetet i gruppen så alla får något att göra.
Det viktigaste för om fåglar flyttar eller stannar över vintern är om de kan hitta mat. Fåglar som äter insekter har ingen mat i Sverige på vintern och måste flytta. Så här fördelar sig de 28 fåglarna på flytta/stanna.
Bivråk
Blåhake
Grå flugsnappare
Gök
Näktergal
Rosenfink
Rörsångare
Svarthätta
Sävsångare
Trädgårdssångare
Törnsångare
Ärtsångare
Blåmes
Domherre
Entita
Gråsiska
Grönfink
Grönsiska
Gulsparv
Kaja
Koltrast
Nötskrika
Nötväcka
Pilfink
Skata
Steglits
Större hackspett
Talgoxe
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>