En stor vetenskaplig utmaning är att förstå hur den ökande koldioxidhalten i atmosfären kommer att påverka framtidens klimat. I ett projekt för att förfina beräkningsmodellerna
jämförs fossila ginkgolöv med levande.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ladda ner och skriv ut ordlistan. Gärna ett exemplar till varje elev, alternativt dela filen till eleverna via er lärplattform.
Välj om fokus i de efterföljande diskussionerna ska vara biologisk mångfald eller om de ska koppla till fler av de Globala målen. Ladda ner och skriv ut diskussionsfrågorna kring det valda temat, eller dela
frågorna via er lärplattform.
Tidsåtgång: filmen tar 9 minuter, plus diskussion och eventuell redovisning.
Dela ut och gå eventuellt igenom ordlistan.
https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/23HEO9D7LK
Låt eleverna diskutera utifrån frågorna. Beroende på gruppen kan redovisningen ske på olika sätt, muntligt eller skriftligt eller som en del i en senare examination.