- Artbingo är ett sätt att hitta saker i naturen som man kanske annars skulle glömma bort att titta efter, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Det blir en spelifierad skogspromenad, ett häftigt sätt att se saker i naturen som man annars inte skulle se.
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ämnen: NO, biologi, biologisk mångfald
Typ av material: Dokument för utskrift, utomhuslektion
Djuren och växterna på de färdiga brickorna är utvalda för att funka i större delen av Sverige under september och oktober. Ibland är det en specifik art som efterfrågas, som skata eller rönnbär. Ibland räcker det med att hitta en representant för en grupp, till exempel snäcka (snigel med skal) eller lav. I materialet finns också tomma brickor, för den som vill anpassa brickan efter lokala förhållanden.
Varför inte låta eleverna vara med och förbereda bingobrickan?! Då kan de i förväg fundera och diskutera kring vilka arter som finns i närmiljön, de kanske till och med har sett några på vägen till skolan som de vill ha med på brickan!
Det här materialet öppnar upp för diskussioner kring exempelvis skillnad mellan mossa och lav eller artbegreppet. För den som vill finns också möjligheten att ta upp systematikbegrepp som ordning, familj och släkte.