artbingo
Ett artbingo hjälper spelaren att se detaljer i naturen som man annars kanske missar. Ta med artbingot på nästa utomhuslektion och låt eleverna upptäcka den biologiska mångfalden omkring dem!
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Artbingo Höst - Lärarhandledning.pdf | 279 kB | 2023-07-23 16.52 | |
Artbingo Höst 3x3 - Brickor för utskrift.pdf | 5 MB | 2023-07-23 16.52 | |
Artbingo Höst 4X4 - Brickor för utskrift.pdf | 11.2 MB | 2023-07-23 16.52 | |
Artbingo Höst - Artfakta för utskrift.pdf | 1.5 MB | 2023-07-23 16.52 | |
Tom bricka 3x3 för utskrift.pdf | 141.9 kB | 2023-07-23 16.52 | |
Tom bricka 4x4 för utskrift.pdf | 101.6 kB | 2023-07-23 16.52 |
Arterna på höstbingot är utvalda för att funka i större delen av Sverige under september och oktober. Ibland är det en specifik art som efterfrågas, som skata eller rönnbär. Ibland räcker det med att hitta en representant för en grupp, till exempel snäcka (snigel med skal) eller lav.
Ladda ner och skriv ut Artbingo Höst - bingobrickor för utskrift.pdf.
Det finns brickor med 3x3 och 4x4 rutor. Välj det som ger din grupp en lagom utmaning. Båda storlekarna finns i sex olika varianter, varje grupp ska ha en bingobricka. Förslag på gruppindelning finns längre ner.
Om du vill kunna berätta lite om arterna på bingot kan du skriva ut och ta med Artbingo Höst - artfakta för utskrift.pdf.
Använd de tomma bingobrickorna och låt eleverna vara med och bestämma vilka arter som ska vara med.
Kanske har någon sett en art på vägen till skolan som man vill att klasskompisarna också ska få upptäcka.
Dela in klassen i grupper om 2-4 elever. Varje grupp får en bingobricka.
Gå ut, artbingo spelas utomhus, i naturen!
Tidsåtgång: cirka 40 minuter.
”Nu ska ni spela bingo i naturen. Varje grupp får en bingobricka. När ni nittar en svamp, växt eller djur som finns på brickan sätter ni ett kryss i den lilla vita rutan vid bilden. När ni fått kryss i alla rutor på en
rad ropar ni BINGO! och kommer och visar mig. Håll ihop i grupperna och samarbeta!”
Samla ihop eleverna i slutet av lektionen och låt dem berätta vilka arter de hittat.
Läs upp fakta om arterna från artfaktabladet.
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!