Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!

FORSKAREN FÖRKLARAR: MAMMUTAR OCH DNA

Naturhistoriska riksmuseet är världsledande inom forskningen på gammalt DNA och mammutar. I den här filmen berättar forskningsledaren Love Dalén om utmaningar och framgångar med deras arbete.

Ämnen:
NO, biologi, DNA
Typ av material: Film (10 minuter)

Länk till filmen: https://vimeo.com/666828812/06daffc625

I filmen nämns samarbete med ryska forskare. Naturhistoriska riksmuseet har avbrutit alla forskningssamarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus. Detta är en följd av den pågående ryska invasionen av Ukraina och säkerhetsläget i Europa.

Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!

I den första filmen berättar Love Dalén, professor i evolutionär genetik på museet, om utmaningar och framgångar i arbetet med att kartlägga mammutarnas öde genom att analysera deras DNA. Och varför han började intressera sig för mammutarnas öde.

Det här tas upp i filmen

• Hur det var att analysera världens äldsta DNA.
  • Hur man får fram DNA ur prover.
  • Mammut-DNA.
  • Forskningsresorna.
  • Kloning.

I den andra filmen svarar Love på några frågor som han fått via museets sociala medier.

Aktivera (eller avaktivera) textningen genom att klicka på CC-ikonen i videospelarens nedre högra hörn.

Tips! Anpassa uppspelningshastigheten i videospelaren om du tycker att det går för fort eller långsamt. Tryck på kugghjulet i nedre högra bildhörnet och välj hastighet.

Tidskriften Nature rekommenderar

Tidskriften Nature utsåg Love Dalén till en av fem forskare i världen att hålla koll på under 2022, på grund av hans framstående forskning om gammalt DNA.

Museets forskning om gammalt DNA i media

ANDRA HAR ÄVEN TITTAT PÅ DET HÄR

Miljöbild från utställningen Den mänskliga resan. Till vänster i bild syns Homo ergaster, i bakgrunden skymtar människans släktträd.

FILM: MÄNNISKANS UTVECKLING

7 minuter lång film. I arbetsmaterialet finns bland annat en tipspromenad och ett fylogenetiskt träd.

Ett vidsträckt öppet landskap. Inga träd. I bakgrunden låga berg. I förgrunden syns en person bakifrån. Iklädd gröna friluftskläder och gummistövlar. Personen tittar med kikare ut över landskapet. Infällt i bildens nedre högra hörn är ett förstoringsglas.

ESCAPE ROOM: DNA-JAKTEN

Följ med forskarna på expedition till Sibirien och leta efter mammut-DNA. Heldigitalt.

Collage av bilder som visar natur och djur under den senaste istiden. Uppe till vänster ett isigt vattenfall. Uppe i mitten en myskoxe. Uppe till höger en landskapsbild från Wrangels ö. Nere till vänster en ullhårig mammut. Nere till höger en ullhårig noshörning.

FILM: NATUREN UNDER DEN SENASTE ISTIDEN

6 minuter lång film med ordlista och material för att göra en tidslinje.