ESCAPEROOM
Det här digitala escaperoomet om astrobiologi har inspirerats av att en forskare vid Naturhistoriska riksmuseet att var med och utvärderade potentiella landningsplatser för NASA:s Mars 2020-sond.
Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Expedition Mars - lärarhandledning för utskrift.pdf | 376.4 kB | 2023-08-23 08.10 |
"Jag körde detta igår. Eleverna var så nöjda med uppgiften."
"En riktigt bra interaktiv resa. Ger bra kunskap och engagerar både åk 7- och åk 9-elever."
"Jag tyckte att detta var jättekul, det fanns många filmer att gå igenom men de förklarade på ett sätt som var enkelt att förstå. Jag fick lära mig massa nya saker och fick fram landningsplatsen på första försöket." /Gymnasieelev Bi1
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Expedition Mars är helt digitalt och görs från Naturhistoriska riksmuseets hemsida via länken längst ner på sidan. Materialet är helt självinstruerande och innehåller filmer, bilder, korta texter och interaktiva övningar.
Expedition Mars består av fyra avsnitt. Varje avsnitt avslutas med att man listar ut ett lösenord, som låser upp nästa avsnitt.
40 minuter
Uppgiften är självinstruerande, så det går bra att ge eleverna länken och låta dem köra igång utan någon vidare instruktion. Ett förslag finns i rutan här nedanför. Där finns också förslag på hur uppgiften kan redovisas.
Ge eleverna länken www.nrm.se/expedition-mars som är lätt att skriva av.
I materialet finns både filmer med ljud och inläst text. Om eleverna har hörlurar så blir de inte störda av varandras ljud.
Testa gärna Expedition Mars innan du låter eleverna göra det. Då märker du om det är något du behöver förklara innan de kör igång.
Backa till ett tidigare avsnitt genom att skrolla högst upp. Då kommer det fram en bakåtknapp högst upp på sidan.
“På Mars yta rullar just nu rovern Perseverence och letar efter spår av liv. En svensk forskare var med när NASA skulle utvärdera var sonden med Perseverence skulle landa.
Nu ska ni få vara den som bestämmer var på Mars en sond ska landa för att ha bäst chans att hitta spår av liv.
När ni är klara lämnar ni in vilken landningsplats ni valde med en motivering.
Gå in på den här länken och lycka till!”
Mellan avsnitten är det digitala lås. Där måste man ange rätt lösenord för att komma vidare. Här nedanför är de märkta med "Lås".
Det finns också uppgifter som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.
Atomslagens uppkomst genom universiums utveckling. Varför liv inte kunnat upp-stå förrän efter ett visst antal stjärncykler.
Lösenord: Supernova
Vattnets centrala roll för allt liv som vi känner till. Vattnets förekomst i solsystemet, på jorden och på Mars. Magnetfältets roll för stabilt ytvatten.
Lösenord: Solvind
Livet i jordens djupbiosfär har helt andra förutsättningar än livet på ytan.
Lösenord: mikroorganismer
Mars historia, vatten på Mars och förutsättningar för en djupbiosfär på Mars.
Ta det slutgiltiga beslutet om landningsplats. En av dem ger fynd av liv och övningen är slut. Väljer man någon av de övriga erbjuds man att göra om valet.