Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!
Expedition Mars är ett interaktivt uppdrag att landa en sond på Mars för att söka efter spår av liv. För att kunna välja rätt landningsplats ges bakgrundskunskap om universums utveckling, vatten i solsystemet, djupbiosfäriskt liv och Mars historia.
Ämnen: NO, biologi, kemi, fysik
Typ av material: Digitalt escape room
Tidsåtgång: ca 40 min (4x10 min)
"Jag körde detta igår. Eleverna var så nöjda med uppgiften."
"En riktigt bra interaktiv resa. Ger bra kunskap och engagerar både åk 7- och åk 9-elever."
"Jag tyckte att detta var jättekul, det fanns många filmer att gå igenom men de förklarade på ett sätt som var enkelt att förstå. Jag fick lära mig massa nya saker och fick fram landningsplatsen på första försöket." /Gymnasieelev Bi1
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ibland hakar skrollningen upp sig när man kör Expedition Mars från en surfplatta. Prova då att vända plattan 90 grader, från liggande till stående eller tvärtom. Det kan lösa problemet.
Expedition Mars fungerar bäst i någon av webbläsarna Chrome eller Firefox.
Expedition Mars är utvecklat i nära samarbete med forskare vid Naturhistoriska riksmuseet och Stockholms Universitet. Bland andra Magnus Ivarsson, som hjälpte NASA att utvärdera landningsplatser inför Mars2020-sonden.
Expedition Mars består av fem avsnitt. De tre första avsnitten avslutas med att man listar ut ett lösenord, som låser upp nästa avsnitt.
Varje avsnitt länkar vidare till nästa och det går bra att köra hela Expedition Mars vid ett tillfälle. Det går också att avbryta efter vilket avsnitt som helst och fortsätta med följande avsnitt vid ett annat tillfälle. Så länge man kommer ihåg det senaste lösenordet!
Webbadresser och lösenord till respektive avsnitt finns i lärarhandledningen.
Praktisk info
Expedition Mars görs direkt från den här hemsidan, ingen nedladdning eller inloggning behövs. Görs helst på dator eller surfplatta.
Rekommenderade webbläsare för dator är Chrome och Firefox.
"Mycket lyckat! Det var perfekt för distansundervisning då eleverna inte kunde smita från lektionen, eftersom de skulle ge mig de tre nyckelorden samt deras val av landningsplats (med motivering) innan lektionsslut." - Lärare på gymnasiet, Bi1
"Den var rolig och man lärde sig mycket intressanta saker, det var nästan som ett spel!" - Gymnasieelev, Bi1
"Det var inte svårt att motivera sig till att lyssna när de hade gjort det till ett spännande uppdrag." - Gymnasieelev, Bi1
Vill du och din klass vara med och testa liknande material under utveckling?
Välkommen till vår facebookgrupp, där vi tipsar om material, fortbildningar och efterlyser testklasser!
Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger (facebook) >>