Öppettider:
Tisdag–söndag 10–17

DNA-jakten

DNA-jakten är ett interaktivt äventyr för att hitta och analysera mammut-DNA. Korta filmer varvas med fakta och olika interaktiva övningar. Genom att lösa de olika uppgifterna kommer man vidare i historien.

Ett vidsträckt öppet landskap. Inga träd. I bakgrunden låga berg. I förgrunden syns en person bakifrån. Iklädd gröna friluftskläder och gummistövlar. Personen tittar med kikare ut över landskapet.

Ämnen:
NO, biologi, biologisk mångfald
Typ av material: Digitalt escape room
Tidsåtgång: ca 15 min vid enskilt arbete, ca 40 min i helklass

Länk: www.nrm.se/dna-jakten

VIKTIG INFORMATION

Ibland hakar skrollningen upp sig när man kör DNA-jakten från en surfplatta. Prova då att vända plattan 90 grader, från liggande till stående eller tvärtom. Det kan lösa problemet.

DNA-jakten fungerar bäst i någon av webbläsarna Chrome eller Firefox.

DNA-jakten består av fyra avsnitt. Varje avsnitt länkar vidare till nästa. Kan göras både individuellt och i grupp. Funkar på distans.

Praktisk info

DNA-jakten görs direkt från den här hemsidan, ingen nedladdning eller inloggning behövs. Görs helst på dator eller surfplatta.

Rekommenderade webbläsare för dator är Chrome och Firefox.

ANDRA HAR ÄVEN TITTAT PÅ DET HÄR

Några lärarröster om DNA-jakten

“Det var väldigt uppskattat. De blev nyfikna på mer om mammuten och deras liv samt att de ville veta mer om DNA på ett enkelt sätt.”

“Detta var en bra lektion där man inte bara läser i skolböckerna utan att man får följa med en riktig forskare, vi gillar detta upplägg skarpt. Eleverna hälsar att de gärna testar fler sådana här lektioner.

“Klassen tyckte det var jätteroligt att lära sig om DNA och mammutar. De tyckte att det var kul att det var en blandning med faktatext, film och frågesport.”