Det här är ett arbetsmaterial för att observera, fundera och diskutera kring hur djur är anpassade till sina livsmiljöer och varför vissa djur är hotade och vad som kan göras för att bevara dem.
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ämnen: NO, biologi, biologisk mångfald, anpassningar
Typ av material: Film, observation, fältstudie, diskussion.
Materialet innehåller fyra uppgifter som fungerar lika bra tillsammans som oberoende av varandra.
1. Fundera och diskutera kring (utrotnings-)hotade djur. Vilka djur är hotade idag och varför? Vad kan man göra för att skydda dem?
2. Observera pandaungen. Se en film om en pandaunge och observera vad den gör. Anteckna i det medföljande protokollet. Jämför sedan era observationer med en forskares. Länk till filmen finns i materialet, samma film kan du se här nedanför.
3. Fundera, diskutera och rita. Vad äter djuren? Påverkas djurens liv av vad de äter? Kan man se på ett djur vad det äter?
4. Observera på hemmaplan. Skapa ett eget observationsprotokoll och observera er närmiljö.