designa en nyckelpiga

Det finns ungefär 70 olika nyckelpigearter i Sverige. I den här uppgiften uppmärksammas sex av dem och eleverna får dessutom hitta på helt egna nyckelpigearter. Använd uppgiften separat eller som del av ett tema, till exempel våren eller insekter.

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten.

Lärarröster om materialet.

"Jag har använt detta material i åk 3. Roligt att designa egna nyckelpigor. :)"

"Jag har använt det i åk 1. Alla gillade att skapa sin egen nyckelpigeart!"

Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagogerlänk till annan webbplats på facebook!

Förberedelser

Titta igenom nyckelpigefaktan på www.nrm.se/nyckelpige-fakta för att få lite egen inspiration.

Ladda ner och skriv ut elevbladet (Designa en nyckelpiga - elevblad för utskrift.pdf). varje elev ska ha varsitt exemplar.

Genomförande

Tidsåtgång från 30 minuter.

Visa nyckelpigefaktan (www.nrm.se/nyckelpige-fakta) på stor skärm.

Tips!

Låt gärna nyckelpigefaktan vara öppen när eleverna börjar skapa, bilderna i del två kan fungera som inspiration.

Dela ut elevbladen och låt eleverna designa sina egna nyckelpigor. När de är klara med designen får de fylla i födelsebeviset. De kan skriva för hand direkt på pappret eller skriva digitalt och skriva ut och klistra fast. Låt dem gärna presentera sina nyckelpigor för varandra.

Koppla till matematiken

Uppgiften kan kopplas till matematik genom att till exempel resonera kring prickarna. Som antal prickar på vardera vinge, antal prickar totalt, symmetri och udda eller jämnt.