Interiör från Cosmonova. En pojke tittar förundrat upp mot kupolen.

cosmonova för skolor|

ALLA TILLÄNGLIGA FILMER

Här är en förteckning över alla filmer som går att välja som Skolans val på Cosmonova. Klicka på en film för att läsa mer om den.

Foto: IMAX/Martin Stenmark

A Beautiful Planet »

Se jorden med nya ögon och upplev vår fantastiska planet från rymden. Ni får ta del av astronauternas tankar när de ser ner på jorden från rymdstationen ISS.

Asteroid Hunters »

Följ med på en resa ut i rymden till asteroiderna i vårt solsystem som har kraft att påverka vår värld. Men också en film om uppfinningsrikedom för att skydda vår planet.

Born to be wild »

Möt Beruté och Daphne, som vigt sina liv åt att skydda och hjälpa föräldralösa orangutanger och elefanter i Borneos regnskog och på Kenyas savann.

Dream Big »

Om människans uppfinningsrikedom och en ljus bild av framtiden. Filmen följer tre kvinnor som av olika anledningar valt att bli ingenjörer.

Great Barrier Reef »

En plats som inte liknar någon annan! Följ med på en resa till ett av naturens underverk och världens största korallrev.

Istidens jättar »

Möt istida giganter som sabeltandade katter, jättetrögdjur och mammutar. Följ forskare i deras arbete med att kartlägga en tid när människan levde sida vid sida med jättedjur.

Kosmos - Den oändliga resan »

Hur stort är stort? Hur litet är litet? Filmen tar er med på en resa från jordens yta till universums yttre gräns och sedan tillbaka till atomens märkliga inre.

Människokroppen »

En unik resa i ditt inre! Utforska, med hjälp av innovativa filmtekniker, kroppens små vardagsmirakler som håller den i full aktivitet från morgon till kväll.

Oceans »

Upptäck den största och minst utforskade livsmiljön på jorden - haven. Från de kustnära grunda havsvikarna till havsbottnar på flera tusen meters djup.

Osynliga mysterier »

Här får ni se det som antingen är för snabbt, för långsamt eller för litet för att vi ska kunna uppfatta det med blotta ögat.

Räddningshundar »

Visste du att det finns livs levande superhjältar? Följ med på en häpnadsväckande resa och lär känna våra bästa vänner på ett nytt sätt.

Sköldpaddans resa »

Följ med på en sköldpaddas fantastiska resa genom havet. Från livets början, när ägget kläcks, till cirkeln sluts och nya sköldpaddor börjar sina resor.

Volcanoes »

I miljarder år har vulkaner hjälpt till att skapa den värld vi känner till, från kontinenterna till luften vi andas och våra ekosystem. I filmen får man uppleva vulkaner världen över.