Hoppa till innehåll
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Logotyp för Naturhistoriska riksmuseet
Elever på visning i Djuret människan

Visning av Djuret människan

I utställningen Djuret människan tittar vi på olika egenskaper (anpassningar) hos vår kropp och pratar om varför vi har dem. Vi jämför också våra egenskaper med andra djur.

Efter visningen stannar ni i utställningen Djuret människan och arbetar i lugn och ro fram till klockan 10.45.

Kan bokas för årskurs 1-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet.

Det här ingår i bokningen

  • Insläpp på museet cirka 8.45.
  • Pedagogledd visning av utställningen Djuret människan, klockan 9.00-ca 9.50.
  • Tillgång till utställningen fram till 10.45.
    Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Djuret människan fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar.
  • Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!

Visningen kan anpassas för årskurs 2-3, 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)

Pris: 900 kr

Det här får ni vara med om

Visning, klockan 9.00-ca 9.50

Beroende på elevernas ålder visar vi utvalda delar av utställningen och ger ett evolutionärt perspektiv på vår kropp.

Tips!

Planera in tid för att upptäcka utställningen efter visningen. Det finns många interaktiva stationer där eleverna får utmana och testa sina egenskaper/anpassningar.

Det här pratar vi om med olika årskurser

Vi pratar om hur vår kropp fungerar och vad kroppens olika delar heter. Vi jämför oss med andra djur och pratar om vad som är likt och vad som är unikt för oss. Vi stannar till exempel vid:

  • Skelettet
  • Huden
  • Matspjälkningen
  • Sinnena och hjärnan
  • Hjärta och blodcirkulation

Ladda gärna ner och ta med uppdragskorten och arbeta med dem efter visningen.

Är människan ett djur? Vi tittar på vår kropp och jämför den med andra djurs. Vad är likt och vad är unikt för oss?

Eleverna får lära sig om olika organs funktion och hur de hänger ihop. Vi tar också upp hur människan, precis som andra djur, ursprungligen är anpassad till att leva i speciella livsmiljöer och hur det syns på vår kropp.

Vi stannar till exempel vid:

  • Skelettet
  • Huden
  • Reproduktion
  • Hjärnan
  • Sinnen
  • Hjärta och blodcirkulation

Ladda gärna ner och ta med uppdragskorten och arbeta med dem efter visningen.

Vi tittar på vår kropp och jämför den med andra djurs. Vad är likt och vad är unikt för oss?

I visningen tittar vi på människans anpassningar som är typiska för just vår art och jämför med andra djur. Vi diskuterar när och varför anpassningarna kan tänkas ha uppkommit. Vi resonerar om hur evolutionära mekanismer, som till exempel naturligt urval och sexuell selektion kan ha påverkat varför vi ser ut och fungerar som vi gör.

Vi stannar till exempel vid

  • Skelettet
  • Huden
  • Reproduktion
  • Hjärnan
  • Sinnena
  • Hjärta och blodcirkulation

Ladda gärna ner och ta med lagtävlingen Upptäck stationerna och arbeta med den efter visningen.

Eget arbete, ca 9.50 - 10.45

Efter visningen stannar ni i utställningen Djuret människan då ni har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!

Från 10.45 går ni fritt i hela museet.

TIPS!

Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.

Praktisk information

Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.

Frågor om skolbokningar

Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.

Arbetsmaterial för utskrift

Uppdragskort för åk 1-3

(eleverna behöver kunna läsa)

Uppdragskort för åk 4-6

Arbetsmaterial för åk 7-9 och gymnasiet

Förhandsvisning av arbetsmaterialet.

Museipedagogerna tipsar

Gör tipspromenaden i mobilen

Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaden i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

QR-kod för skanning finns uppsatt i informationen. Den sitter också i utställningen, på höger sida precis innanför ingången från kupolen. Det går också att skriva in länken direkt i telefonens adressfält.

Tipspromenad om människokroppens egenskaper, passar från åk 7

www.nrm.se/djm-quiz

Uppdragskorten hjälper er upptäcka utställningen

För grupper i 2-3 och 4-6 rekommenderar vi att ni skriver ut och tar med uppdragskorten. De hjälper er att upptäcka och reflektera kring de spännande stationerna i utställningen.

Sidan uppdaterad:

Innehållsansvarig: skola@nrm.se