Det här ingår i bokningen
- Insläpp på museet cirka 8.45.
- Pedagogledd visning av utställningen Den mänskliga resan, klockan 9.00-ca 9.50.
- Tillgång till utställningen fram till 10.45.
Vänligen respektera att ni bara har tillgång till utställningen Den mänskliga resan fram till 10.45. I övriga utställningar finns andra grupper som har bokat lugna besök. Efter 10.45 har ni tillgång till övriga utställningar. - Arbetsmaterial. Hämta nedan, skriv ut och ta med till besöket. Kom ihåg pennor!
Visningen kan anpassas för årskurs 4-6, 7-9 och gymnasiets kurser.
Max antal elever: 32 (stora grupper innebär skymd sikt)
Pris: 900 kr
Det här får ni vara med om
Visning, klockan 9.00-ca 9.50
I mötet med några olika mänskliga förfäder resonerar vi med eleverna kring människans evolution och hur man kan slå fast vårt släktskap med tidigare arter. Även fokus på några evolutionära processer samt vad man vet och vad som är tolkningar i hur de förhistoriska människorna såg ut.
Det här pratar vi om med olika årskurser
Vad kan man med säkerhet veta om hur människans förfäder såg ut och vad bevaras egentligen som fossil? I utställningen finns rekonstruktioner av några av våra förfäder. I visningen får eleverna studera olika människoarter, jämföra dem med varandra och med oss själva, titta på likheter och skillnader. Vi pratar om i vilken miljö de levde i, vad de åt och hur de levde. Vi diskuterar även hur människokroppens utseende förändrats då människan spridit sig från Afrika till andra livsmiljöer.
- Hästens evolution
- Människans släktträd
- Lucy (Australopithecus afarensis)
- Turkanapojken (Homo ergaster)
- Neandertalarna
Vad kan man med säkerhet veta om hur människans förfäder såg ut och vad bevaras egentligen som fossil?
I utställningen finns rekonstruktioner av några av våra förfäder.
I visningen får eleverna studera olika människoarter, jämföra dem med varandra och med oss själva. Under lektionen diskuterar vi hur och varför hästars och människors utseende, matvanor och beteende förändras som en anpassning till att klimatet och livsmiljön förändras. Fokus ligger på vilka evolutionära mekanismer som varit verksamma under människans utveckling till exempel mutationer, naturligt urval och sexuellt urval och hur detta avspeglas i djurgruppernas utseende.
- Hästens evolution
- Människans släktträd
- Lucy (Australopithecus afarensis)
- Turkanapojken (Homo ergaster)
- Neandertalarna
Eget arbete, ca 9.50 - 10.45
Efter visningen stannar ni i utställningen Den mänsliga resan och har tid för eget arbete, till exempel med arbetsbladen här nedanför. Skriv i så fall ut till alla elever och ta med till museet. Kom ihåg pennor!
Från 10.45 kan ni passa på att besöka fler utställningar. Håll ihop gruppen under hela besöket.
TIPS!
Planera gärna in att äta matsäck under tiden ni bara har tillgång till en utställning. Matsäck äts i anvisade matsäcksrum.
Praktisk information
Läs välkomstbrevet som bifogas bokningsbekräftelsen, där står all praktisk information.
Frågor om skolbokningar
Leta svar bland vanliga frågor eller använd kontaktformuläret.
Arbetsmaterial för utskrift
Arbetsmaterial för åk 4-6
Arbetsmaterial för äldre elever
Museipedagogerna tipsar
Gör tipspromenaden i mobilen
Spara på papper och låt äldre elever göra tipspromenaden i mobilen. De rättas automatiskt och efter varje fråga visas en förklaring till det rätta svaret. Varken nedladdning eller inloggning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.
QR-kod för skanning finns uppsatta i informationen. Den sitter också i utställningen, på väggen till vänster om "hyddan" med filmer om museets forskning. Det går också att skriva in länken direkt i telefonens adressfält.
Tipspromenad om människans evolution
www.nrm.se/dmr-quiz
Använd utställningens texter i undervisningen
Alla texter som står på skärmarna i utställningen och de flesta bilder finns tillgängliga på www.nrm.se/dmr-online