Lärarhandledning
Ladda ner lärarhandledningen för utskrift
Samma text följer efter pdf-dokumentet.
För yngre elever
Naturinitialer
Bilda dina initialer med naturföremål.
- Låt alla elever samla två saker som börjar på deras initialer.
- Låt alla redovisa.
Tips! Om man har svåra bokstäver kan man välja några andra bokstäver i sitt namn
Kims naturlek
Kom ihåg vilket föremål som finns.
- Samla ihop 7-10 föremål från naturen.
- Lägg upp föremålen på en jacka eller på grusvägen.
- Låt eleverna memorera föremålen.
- Be alla blunda medan du tar bort ett föremål.
- Låt eleverna titta och räcka upp handen och gissa vad du har tagit bort.
- Upprepa.
Flugsnapparkull
Fungerar som banankull.
- Alla är flugor, utom kullaren som är en flugsnappare.
- Flugsnapparen kullar flugorna medan de flyger.
- När man blir kullad förvandlas man till en blomma (sträck upp armarna).
- En annan fluga kan pollinera blomman genom att öppna den (ta ner armarna), då blir flugan fri igen och kan flyga vidare.
Djurcharader
Spela teater och gissa djur.
- Du viskar till ett barn i taget vad de ska föreställa.
- Barnet spelar djuret. Man får inte prata, men göra ljudeffekter.
- De andra gissar.
Förslag på djur: mus, hare, björn, elefant, fisk, dinosaurie, örn, fjäril,
krabba, orm, groda, lejon, apa, hund, katt, älg, varg, val, säl, gris,
humla, spindel, giraff, krokodil, kameleont, pingvin, bläckfisk, snigel,
ko, myrslok
För äldre elever
Kom ihåg föremål
Ett minnesspel. Går att göra som en tävling där eleverna tävlar enskilt, parvis eller i lag.
- Du samlar ihop cirka 10 föremål från naturen.
- Lägg upp föremålen på ett bord eller på marken.
- Låt eleverna memorera föremålen.
- Lägg över en jacka/annat så att föremålen inte syns.
- Låt eleverna räcka upp handen och gissa vilka föremål som finns under.
- Upprepa och utöka med fler föremål.
Zombiemyrkull
- Alla är myror som springer runt inom ett visst område.
- En är zombiesvamp som infekterar myrorna genom att kulla dem (låtsas sätta en spruta i dem). Zombiesvampen kan bara röra sig stelt och inte springa.
- När en myra blivit infekterad blir den en zombie och går långsamt och stelt till en utsedd plats där den dör i kramper och räknar till 10.
- Sedan återuppstår myran som zombiesvamp och kan infektera andra myror.
- Fortsätt tills alla är svampar, då kan ni börja om igen.
Naturrebus
Bilda ett ord med hjälp av saker ni hittar i naturen.
- Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
- Berätta att de ska hitta saker som ska bilda ett ord som de kommit på. Exempel: kotte = K, gräs = G. Tillåt gärna kreativa förklaringar!
- När de är klara sätter de sig ner vid sin rebus.
- När alla är klara går grupperna runt till de olika rebusarna och försöker lista ut vad det står.
- Lägg tillbaka sakerna där de hittats, skräp i papperskorgen!