Bygg ett risstaket

Har du ris och grenar över i trädgården? Då kan du enkelt bygga ett staket, som boostar den biologiska mångfalden!

Varför behövs ett risstaket?

Ett risstaket kan bidra till biologisk mångfald genom att öka mängden död ved där insekter kan föröka sig och genom att ge skydd och bostad åt olika djur som insekter, småfåglar och reptiler. Även svampar och lavar kan trivas här.

Risstaket, eller risgärdesgårdar som de kallades, var vanliga förr i det gamla bondesamhället och har också ett kulturarvsvärde. De hade funktionen att förhindra att betesdjur tog sig från ett område till ett annat eller att betesdjur kom åt vissa träd, buskar eller grödor.

Ett risstaket mot bakgrund av en tegelvägg.

Hur gör jag

Här är ett enkelt sätt att bygga ett risstaket av det material du har:

• Samla det du har i din trädgård, till exempel grenar och ris som du klippt ner
  • Gör spetsiga pålar av de grövsta grenarna och slå ner dem i parallella rader, med cirka en meters avstånd, beroende på risets längt. Bredden på staketet väljer du beroende på hur mycket ris du har att göra dig av med.
  • Fyll mellanrummet med liggande ris till den höjd du önskar på ditt staket
  • Fyll på med ris vid behov, staketet sjunker ihop efter hand och behöver fyllas på varje eller vartannat år.

Tips! Har du inte tid att bygga ett staket? Lägg riset i en hög och låt den vara. Även här kan många arter hitta bostad och skydd.

Källor

Riksantikvarieämbetet, Risgärdesgårdar: Praktiska råd om att återuppliva ett svunnet kulturarv, Vårda väl, biologiskt kulturarv, september 2015.

Odla staden!

Tre barn klättrar på en trädstam med en tegelbyggnad i bakgrunden.

Kom och upplev naturen i staden på Naturhistoriska riksmuseets innergård.