Pressinformation
Odla staden

Dansa som ett bi, testa att gå på en barfotastig, se insekterna checka in på hotell och få en tankeställare om naturens roll i städerna.

Bina bjuder upp till dans på Naturhistoriska riksmuseet

För femte året i rad visar Naturhistoriska riksmuseet den populära utställningen Odla staden på museets innergård. Besökande barn och vuxna får chansen att undersöka naturen i staden och komma riktigt nära några av naturens egna hjältar - de pollinerande bina.

Odla staden är en mötesplats mellan stad och natur. Utställningen visar exempel på hur vi kan bjuda in naturen i staden och ge en ökad insikt om att vi behöver natur där vi bor. En nyhet för i år är en visningsbikupa som kommer att finnas i Odla staden efter midsommar. Det är en chans att på riktigt nära håll uppleva honungsbin.

Wow-upplevelse
- För många är det en wow-upplevelse att få se honungsbin på nära håll, säger Frida Samuelsson, projektledare för Odla staden. Det är fascinerande att få se hur de arbetar tillsammans som en enda stor organism. Hur de hämtar pollen till sina larver, tillverkar honung för vintern och dansar för att berätta var de bästa blommorna finns.

- Bin är en bra utgångspunkt för att förstå hur sambanden i naturen ser ut, och gör begrepp som hållbar utveckling och biologisk mångfald till något konkret och begripligt, fortsätter Frida.

Över hälften av jordens befolkning lever i städer och städerna växer i en allt snabbare takt. Vi blir allt mer avskurna från naturen och riskerar att ta dess betydelse för given. Vi kanske inte tänker på att naturen förser oss med allt ifrån luften vi andas och maten vi äter till att den minskar vår stress och bidrar till lek och social gemenskap.

Vill väcka tankar
Museet vill väcka tankar kring vilken roll naturen kan ha i staden och hur vi kan förvandla grått till grönt.

- Vi vet genom forskningen att vi människor mår bra av att ha natur runt omkring oss.
Det kan förbättra vår hälsa, samt gynna barns utveckling, kunskap och engagemang för att ta hand om naturen, säger Frida Samuelsson.

Utställningen är öppen till och med den 30 september. Stadsodlingsexperten Ulrika Flodin Furås är ansvarig för odlingarna och kommer också att finnas på plats en dag i veckan under sommaren.

Det händer i Odla staden i sommar
- Njut av grönskan och inspireras till egen odling
- Barfotastig, där besökarna kan gå barfota på olika naturmaterial
- Bikupa! Kika in i binas eget hus (från 25/6)
- Insektshotell, som hjälper till att lösa bostadsbristen för insekter i staden
- En plats i skogen, där besökarna kan ta in naturen med sina sinnen
- Balkongodling, som ger inspiration till att odla på liten yta
- Stockar för naturlek och lärande om naturen
- Bi-dansbana, där du kan lära dig dansa som ett honungsbi
- Dino-trädgård, med växter som är släktingar till de som fanns på dinosauriernas tid

Aktiviteter i Gröna hörnan

Gå tipsrundan, rulla kruka, vik fröpåse, och spana efter insekter.
När: måndag-söndag kl. 12-16 (25/6-19/8).

Miniexpedition
Häng med museets expeditionsledare ut på upptäcktsfärd och leta småkryp, träd och fåglar på museets gård och i skogsbacken. Kostnad 40 kr.
När: tisdag-torsdag kl. 14 (25/6-19/8).

Träffa stadsodlingsexperten
Stadsodlingsexpert Ulrika Flodin Furås finns på plats en dag i veckan i sommar. Kom och få odlingstips och inspiration! För alla tillfällen, se www.nrm.selänk till annan webbplats.

Kort om Ulrika Flodin Furås
Ulrika Flodin Furås är stadsodlare med stor erfarenhet. Hon designar också stadsodlingar av olika slag, från balkonger till nya koloniområden. Själv odlar hon helst tillsammans med andra, mest ätbart, men också massor med blommor - gärna sådana som gynnar den biologiska mångfalden. Ulrika är också trädgårdsjournalist, författare och fotograf. Mer info finns på: www.gatsmart.eulänk till annan webbplats

Fakta om bin
Det finns cirka 300 arter av bin i Sverige, varav tambiet, även kallad honungsbiet, är en av dem. Idag är en tredjedel av våra vilda bin hotade.

Bin pollinerar en tredjedel av allt vi äter. De bidrar också till den biologiska mångfalden vilken ger oss välfungerande ekosystem. Det i sig är en förutsättning för att naturen ska kunna fortsätta producera livsviktiga tjänster som syreproduktion och vattenrening.

Tre saker du kan göra för bina:

- Plantera bivänliga växter
- Bygga ett insektshotell
- Välja ekologisk mat

Fakta om Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet och Sveriges största museum. Vi vill öka kunskapen om naturen och inspirera till ansvar för vår värld. Det är därför vi forskar och sprider kunskap och upplevelser. När det leder till fascination och livslångt engagemang har vi lyckats.

De naturhistoriska samlingarna innehåller fler än 10 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. Samlingarna är grunden för forskning och utställningar där vår ambition är att vara av världsklass. För besökarna finns elva permanenta utställningar och kupolbiografen Cosmonova som visar filmer i världens största filmformat, IMAX.

Presskontakt: Caroline Forsström

Övriga presskontakter: Presskontakt

Från utställningen

Pressbilder

Vid användning av bilderna ska "Naturhistoriska riksmuseet" och fotografens namn alltid anges.

Klicka på bilden för högre upplösning.

Barn i utställningen Odla Staden. Foto: Martin Stenmark