Julia Stigenberg, Entomolog, Naturhistoriska Riksmuseet intervjuas av Karin Gyllenklev i webbserien "Karin träffar Sveriges 100 häftigaste forskare".

Vikten av steklar

Julia Stigenberg, entomolog, vid Naturhistoriska Riksmuseet intervjuas av Karin Gyllenklev i webbserien "Karin träffar Sveriges 100 häftigaste forskare".

Det handlar bland annat om parasitsteklarna och hur de lägger sina ägg i andra insekter eller i deras larver. På så vis är stekelns larver omgivna av mat när de kläcks, och kan direkt börja mumsa på värddjuret. Julia Stigenberg berättar hur det är att jobba med att hitta nya arter och styra upp parasitsteklarnas släktträd.

Titta här:

Tidigare har bland andra Love Dalén, paleogenetiker vid museet figurerat i samma serie: Vad händer med djur när de håller på att dö ut? Karin träffar Love Dalén för att prata om mammutar, arvsmassa och lyfta en riktig mammutbete.

Avsnittet finns här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Även Vivi Vajda, paleontolog, har berättat för Karin Gyllenklev om sitt forskningsarbete - massdöd, vackra och urgamla ormbunkssporer. Dessutom hade Vivi tagit med sig barrträdsfossil som man både får titta på OCH röra.

Det avsnittet finns här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster