En flicka och en håv. Bildtext: Fota nyckelpigor? Foto: LIlla Aktuellt

Ur inslag om hur skoleelver fotograferar nyckelpigor till forskningsprojektet. Foto: Lilla Aktuellt

Lyckat nyckelpigeförsök

Många medier rapporterar om forskningsprojektet att låta skolelever och allmänhet fota nyckelpigor - för att lära en app känna igen olika arter.

Under juli - september har skolelever och allmänhet fotograferat nyckelpigor. Målet är att utveckla en app som ska kunna bestämma nyckelpigans art. Hittills har 3 900 foton skickats in!

Det finns 69 olika arter av nyckelpigor i Sverige. Den färdiga appen ska kunna artbestämma var och en av dem genom en bild på nyckelpigan.

Syftet är framförallt att utveckla tekniken och metoden att kunna ha appar som själva kan identifiera olika arter av växter och djur baserad enbart på bilder.

Men forskarna vill egentligen inte veta så mycket om just nyckelpigor utan framförallt hitta det bästa sättet att bygga ett sådant dataprogram. Så det är egentligen artificiell intelligens-forskning projektet handlar om.

I början av 2019 ska appen vara klar och möjlig att ladda ner av alla intresserade. I mars samma år ska det finnas en populärvetenskaplig rapport om resultaten som skickas ut till alla som deltagit i experimentet

Forskaren Miroslav Valan vid Naturhistoriska riksmuseet tar emot alla inskickade bilder och tränar appen att känna igen Sveriges mer än 60 arter av nyckelpiga. Foto: Martin Bergman, projektledare för Nyckelpigeprojektet vid Vetenskap för alla, VA.

Forskaren Miroslav Valan vid Savantic AB och Naturhistoriska riksmuseet tar emot alla inskickade bilder och tränar appen att känna igen Sveriges mer än 60 arter av nyckelpiga. Foto: Martin Bergman, projektledare för Nyckelpigeprojektet vid Vetenskap för alla, VA.