Skolpraktik

Här hittar du information om Skolpraktik, det vill säga PRAO (högstadiet) och APL (gymnasiet).

Vad roligt att du vill söka praktikplats hos oss! Det är väldigt många som söker praktiktjänst hos Naturhistoriska riksmuseet och tråkigt nog kan vi inte ta emot alla som söker.

Läs noga igenom informationen nedan innan du söker. Det går bara att söka plats genom att använda de webbformulär som öppnas den 15 december (för vårterminen) och 15 augusti (för höstterminen).

OBS - du kan bara söka till ett (1) ställe.

Nedan finns beskrivningar av de enheter som normalt kan ta emot skolpraktikanter med länkar till respektive ansökningsformulär.

Enheten för botanik, BOT

Enheten för botanik kommer inte att kunna ta emot praktikanter under vårterminen 2024, men eventuellt till höstterminen.

På enheten för botanik bedrivs forskning kring växters systematik och evolution och stora vetenskapliga samlingar hålls tillgängliga för gästforskare. Praktikanter ges inblickar i enhetens forskning och hur det är att arbeta med vetenskapliga växtsamlingar. Under vistelsen får man bland annat hjälpa till med växtmontering, dataregistrering, digital avbildning och inordning av växter i samlingarna.

Läs mer om enheten för botanik

Enheten för geovetenskap, GEO

Enheten för geovetenskap kommer inte ta emot praktikanter under vårterminen 2024.

På enheten för geovetenskap forskar vi om alltifrån mineral och bergarter till havens kemi. Här finns en av Europas största mineralsamlingar, som är tillgänglig för gästforskare och andra mineralintresserade. Våra laboratorier är fyllda med instrument, bland annat masspektrometrar och laserutrustningar. Som praktikant kan du till exempel få arbeta med underhåll av mineralsamlingen och hjälpa till med masspektrometeranalys och provpreparationer.

Läs mer om enheten för geovetenskap

Enheten för paleobiologi, PAL

Enheten för paleobiologi kommer att ta emot praktikanter under vårterminen 2024.

Ansökan är nu tyvärr stängd.

Enheten för paleobiologi studerar livets historia – från de första encelliga organismerna i livets gryning till växter och djur som levde parallellt med de första människorna. Vi har över 1 miljon föremål i våra samlingar, men inga dinosaurier tyvärr. Som skolpraktikant kan du bl a få hjälpa till med uppordning och sortering av samlingar, märkning och identifiering av fossil, dataregistrering, arbete i våra ämnesbibliotek samt skanning av bilder.

PAL är en internationell forskningsenhet och flera medarbetare kommunicerar på engelska, handledning kan därför ske på engelska. Arbete i våra samlingar kräver att du är noggrann och försiktig då många föremål är mycket ömtåliga. Du bör också gilla fossil och ha ett stort intresse för paleontologi.

Läs mer om enheten för paleobiologi

Enheten för zoologi, ZOO

Enheten för zoologi kommer inte att ta emot praktikanter vårterminen 2024 på grund av att museet renoveras.

På enheten för zoologi har vi ungefär 4,5 miljoner föremål och som PRAO-elev hos oss kommer du att få hjälpa till i det dagliga förvaltandet av samlingarna. Det kan vara allt från att jobba med små, små insekter till stora skelett. Det är bra om du inte är känslig för blod, konstiga lukter eller döda djur. Att du är noggrann och försiktig är viktigt eftersom många av våra samlingar är väldigt gamla och ömtåliga. Vi ser gärna att du gillar djur och har ett stort intresse för biologi.

Läs mer om enheten för zoologi