Det här gör vi
Vi samlar på saker från naturen. Till exempel djur och växter,
stenar och fossil. Fossil är förstenade djur och växter.
På museet arbetar många forskare. De undersöker samlingarna för att lära sig mer om naturen.
Se och göra på museet
Vi vill berätta om naturen för alla människor.
Därför visar vi utställningar och filmer på Cosmonova.
Ibland har vi undervisning för lärare och elever.
Ibland har vi föredrag. Då berättar en person om någonting i naturen. Det kan handla om djur, växter, människan eller om universum.
Vi har en skaparverkstad. Där kan barn göra egna saker. Till exempel en dinosaurie av papper, eller en hatt som ser ut som en blomma.
Om huset
Naturhistoriska riksmuseet byggdes mellan 1907-1916.
Statens fastighetsverk äger och tar hand om huset.
På deras webbplats kan du läsa mer om huset.
