Tisdag-fredag 10-17
Lördag-söndag 10-18

gissa fossil

Kan ni skilja ett mammutben från ett dinosaurieben? En fossiliserad sjöborre från ett dinosaurieägg? Under 30 minuter får eleverna jobba med riktiga fossil ur museets samlingar.

Dagar:
tisdag, onsdag, torsdag
Tid: 10.30 och 11.15
Längd: 30 minuter
Plats: Labbet, övre plan (5)
Ämnen: NO, biologi, evolution
Målgrupp: åk 2-6
Max antal elever: 25 st
Pris: 400 kr

Hämta material till besöket

På borden i Labbet ligger fossil dolda under dukar. På given signal lyfter eleverna dukarna och detektivarbetet börjar. Eleverna arbetar i grupper om max tre personer. Tillsammans ska de lista ut vad det är för fossil de ser. Till sin hjälp har de lappar, en för varje fossil, där det står vad det är för fossil. När de har listat ut ett fossil, lägger de rätt lapp där och går vidare till nästa.

Under övningen diskuteras det livligt kring de fantastiska föremålen och efteråt är alla nyfikna på de rätta svaren!

Passet avslutas med att museipedagogen berättar om fossilen och hur de har bildats.

Låt eleverna arbeta vidare med uppgifter i utställningen Fossil och evolution efter passet. Ladda i så fall ner arbetsmaterialet här ovanför.

Praktisk information.

Kom i tid. Er pedagog möter er under kupolen en trappa upp, plan 5. Var gärna på plats i god tid innan passet börjar.

Frågor? Kontakta skola@nrm.se

TIPS PÅ LEKTIONSMATERIAL MED SAMMA TEMA

Låt eleverna jobba med klassrumsmaterial från Naturhistoriska riksmuseet med samma tema som det här skolprogrammet. Här är några tips på material att jobba vidare med.

Person som tittar på växter. Foto: Mikael Axelsson