Tisdag-fredag 10-17
Lördag-söndag 10-18

DET SENASTE LÄRARBREVET

PREMIÄR för digitalt escape-äventyr om evolution!
Please wait . . .    Please wait . . .
Dessutom massor av roliga och spännande material som funkar på distans!
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postläsare, klicka här.
Naturhistoriska riksmuseet på distans

Den 21 mars stängde Naturhistoriska riksmuseet för besökare. Stängningen gäller tills vidare. Därför ser det här lärarbrevet lite annourlunda ut än vanligt, utan tips för museibesöket, men med extra många tips på klassrumsmaterial. För webben är alltid öppen, när som helst och var du än är!

Nu lanseras Escape Time, ett escape room-inspirerat digitalt äventyr om jordens och livets utveckling. Läs mer här nedanför. Inom kort lanseras också Vårkalendern, en vårvariant av museets populära julkalender, med korta filmer där jourhavande biolog visar totalt 16 vårtecken. Samma vårtecken finns i jourhavande biologs vårbingo. Håll utkik i inkorgen, du får ett mail så snart Vårkalendern är klar att använda.

Skicka gärna vidare lärarbrevet till en kollega som behöver extra inspiration i distanstider!

Distanshälsningar!

Charlotte, Katarina, Louise, Sara och Susanna
Pedagogerna på Naturhistoriska riksmuseet
Innehåll detta lärarbrev

PREMIÄR Escape Time

Klassrumsmaterial för alla åldrar om
- Evolution
- Ekologi och biologisk mångfald
- Hållbar utveckling
- Rymden
PREMIÄR! Escape Time - ett äventyr genom jordens historia

Du befinner dig vid tidpunkten för solsystemets födelse. Du måste ta dig genom jordens historia, fram till meteoritnedslaget för 66 miljoner år sedan. Där finns ett maskhål där du kan åka den sista biten fram till nutid. Snart stängs maskhålet och du kan inte komma tillbaka.

Vad väntar du på? Skynda dig!

Så inleds Escape Time, ett escape room-inspirerat interaktivt äventyr som tar eleverna med på en spännande resa genom jordens och livets historia. Korta filmer varvas med fakta och olika interaktiva övningar. Genom att lösa de olika uppgifterna kommer man vidare i historien.

Escape Time är helt digitalt, och går att genomföra var som helst, när som helst. Det görs direkt från Naturhistoriska riksmuseets hemsida och kräver varken nedladdning eller inloggning. Smidigare blir det inte!

Så här säger några lärare som testade Escape Time under produktionen.

"Roligt, spännande och lätt att koppla begrepp och fakta till centralt innehåll!"

"Snyggt och välgjort. Bra idé och jag ser fram emot fortsättningen."

"Jag fullkomligt älskar detta material och skulle lätt kunna använda det i min åk5/6!!! Eller som repetition för högstadiet!"

Följ länken här intill för att testa materialet!
Klassrumsmaterial
Här ser du några av Naturhistoriska riksmuseets klassrumsmaterial. Allt material är gratis att ladda ner och använda och det är alltid faktagranskat av museets experter. Du hittar mer på www.nrm.se/e-klass, ett urval finns också på lektion.se.
Evolution:
Evolutionen har format oss

Det finns många och stora skillnader mellan oss och våra tidiga förfäder. Samtidigt kan en se att flera av våra förmågor fanns även hos dem, fast inte alls lika förfinade. Det här materialet belyser och uppmuntrar till reflektion kring varför vissa anpassningar (egenskaper och förmågor) har funnits kvar under utvecklingen, medan andra har försvunnit eller tillkommit.
Evolution:
Forskare söker det första livet

Rikedomen av livsformer som vi ser på jorden idag har sitt ursprung i den kambriska explosionen, en koet period i jordens historia när artrikedomen på jorden ökade explosionsartat. I en kort film berättar forskaren Christian Skovsted på Naturhistoriska rikmuseet om den livsviktiga explosionen.
Ekologi och biologisk mångfald:
Bli en bikompis

Bin tillhör våra viktigaste pollinerare och de senaste åren har antalet bin i naturen minskat dramatiskt. Genom att ge bina boplatser och vatten kan vi bidra till att bibehålla den biologiska mångfalden.
Ekologi och biologisk mångfald:
Onlinefakta om Svenska djur

Ta del av Naturhistoriska riksmuseets stora kunskapsbank om Sveriges vilda djur. Här finns en faktawebb och korta filmer där några av museets forskare berättar om sitt arbete.
Hållbar utveckling:
Det bästa med jorden

Miniserien "Det bästa med jorden" skapar engagemang kring vår planet och visar vilken fantastisk plats jorden är att bo på. I tre filmer träffar ni youtube-profilerna Sam Nilsson Ezeh och Clara Henry, samt den svenska astronauten Christer Fuglesang.
Hållbar utveckling:
Spelet om Östersjön

Naturskyddet i Östersjön ska utökas. Två skyddade områden söder om Gotland ska slås ihop och dessutom bli större. Men hur ska gränsen dras? Ett stort möte mellan olika experter kommer att äga rum snart och det är eleverna som ska spela om Östersjön!
Rymden:
Undersök månens faser

Bygg en månlåda och undersök hur månens faser uppstår. Tillämpa sedan era kunskaper på den kända bilden ”Earthrise” från 1968.
Rymden:
Att analysera en månsten

"What if an Apollo astronaut actually brought back a piece of Earth, from the Moon?!" Låter det osannolikt? Inte alls, i den här filmen berättar forskaren Jeremy Bellucci hur ett forskarlag för första gången kunde identifiera en bit av jorden i en sten från månen.
Fotografer i lärarbrevet