Tisdag-söndag 10-18

DET SENASTE LÄRARBREVET

Trevlig sommar önskar pedagogerna på Naturhistoriska!
Please wait . . .    Please wait . . .
Untitled Document
Ser brevet konstigt ut i din mailklient Klicka här

Prenumerera | Avsluta prenumeration | Tipsa en kollega | Till nrm.se/skolor
Trevlig sommar önskar pedagogerna på Naturhistoriska!
Sommaren står för dörren och i terminens sista lärarbrev fokuserar vi på ett gäng riktiga sommarhjältar – fjärilar, bin och andra pollinerare! I artikeln får du veta mer om pollinerarna och vilka utmaningar de står inför. Under rubriken Klassrumsmaterial har vi samlat flera roliga aktiviteter på temat insekter som funkar lika bra i klassrummet som hemma i trädgården eller på balkongen.

Stort tack till alla er som har tagit del av vårt utbud under våren. I augusti hörs vi igen och i höstens första lärarbrev kan vi utlova både en premiär och programmet för höstens eftertraktade lärarkvällar. Håll utkik i mailboxen så missar du inget. Tills dess önskar vi en riktigt härlig sommar!

Charlotte, Katarina, Louise, Sara och Susanna
Pedagogerna på Naturhistoriska

Innehåll detta lärarbrev
Artikel
- Hjälp insekterna i sommar!

Klassrumsmaterial
- Fjärilar
- Bli en bikompis

Onlinematerial för museibesöket
- Självrättande tipspromenad om biologisk mångfald

Hjälp insekterna i sommar!
Fjärilar, bin och humlor som flyger från blomma till blomma sprider pollen mellan blommorna. De pollinerande insekterna får allt svårare att hitta mat, vatten och skydd. Vi kan hjälpa dem genom att ha blommande växter i trädgårdar och på balkonger hela sommaren, bjuda dem på vatten på ett säkert sätt och erbjuda mysiga boplatser.

Många av landets insekter minskar i antal, och en orsak är bristen på rätt sorts blommor i landskapet. Men vad är då rätt sorts blommor? En enkel grundprincip är att bin och humlor gillar samma växter som vi tycker om, alltså de som doftar, smakar och ser goda ut. Den som vill odla för bina bör tänka på att plantera växter som blommar vid olika tider under säsongen, så tillgången på mat är jämn.

Vårblommor för bin är till exempel vintergäck, vårkrokus och scilla. På sommaren gillar bina till exempel smultron, hallon, klöver, lavendel, mynta, timjan, citronmeliss och gurkört. Binas höstfavoriter är kungsmynta, kärleksört, ljung och höstaster.

Ett annat sätt att hjälpa bin och andra insekter är att ge dem ett ställe där de kan dricka utan att de riskerar att drunkna. En insekt som dricker ur ett fågelbad eller en bäck riskerar att trilla ner i vattnet och inte kunna ta sig upp. I avsnittet med klassrumsmaterial finns en beskrivning på hur enkelt det är att tillverka en insektsbar.

Det blir allt svårare för insekter att hitta lämpliga platser där de kan lägga sina ägg. Genom att sätta ut ett insektshotell nära skolan bidrar ni till att öka insekternas chanser att överleva. Det är både roligt och enkelt att tillverka ett eget bihotell. I avsnittet med klassrumsmaterial hittar du beskrivningar på olika insektsvänliga pyssel som du lätt gör tillsammans med barnen!

Läs mer om fjärilar på nrm.se >>

Klassrumsmaterial/sommarpyssel
Månadens klassrumsmaterial funkar lika bra i klassrummet som hemma i trädgården eller på balkongen. Till exempel att bygga en fjärilsrestaurang som den på bilden här intill. Pyssla med klassen, eller pyssla hemma! Helt nytt material om fjärilar och så en favorit i repris om bin. Mycket nöje!

Till fjärilsmaterialet hör en insipriationsfilm, se den här (youtube) »

Fjärilar (lektion.se) »
Bli en bikompis (lektion.se) »

Online på museet
Testa dina kunskaper om biologisk mångfald och upplev på samma gång Naturhistoriska riksmuseets breda utbud. Den självrättande tipspromenaden ger feedback i anslutning till varje fråga och du får ditt resultat direkt på skärmen.

Du gör tipspromenaden direkt på museets hemsida, ingen nedladdning behövs. Fritt wifi finns i hela museet.

Länk att skriva in i webbläsaren: www.nrm.se/bmf-quiz

Till tipspromenaden (nrm.se) »

Frågor om Naturhistoriska riksmuseets utbud för skolor och lärare, kontakta Sara Schesny, museipedagog.
E-post: sara.schesny@nrm.se