Med en månlåda kan man enkelt undersöka varför vi kan se månen och hur faserna nymåne, halvmåne och fullmåne uppkommer. Bygg månlådan och använd den sedan med hjälp av en enkel webbsida.
Lärarhandledningens text följer efter PDF-filerna.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Månens faser - bygginstruktioner för utskrift.pdf | 746.8 kB | 2024-01-15 11.29 | |
Månens faser - lärarhandledning för utskrift.pdf | 426.7 kB | 2024-01-15 11.29 |
Var med och testa material under utveckling och få tips om lektionsmaterial och fortbildning - välkommen till gruppen Naturhistoriska riksmuseet för pedagoger på facebook!
Ladda ner och skriv ut bygginstruktionen Månens faser - bygginstruktion för utksrift.pdf.
Ta fram material för att bygga lådan. Följande behövs, står även i bygginstruktionen.
Ta fram en ficklampa eller annan lampa som ska vara solen.
Tidsåtgång cirka 80+40 minuter.
www.nrm.se/manens-faser
Kopiera länken och klistra in den i webbläsarens adressfält eller på er digitala lärplattform.
Lys med lampan in i lådan. Vad händer när man släcker lampan?
Slutsats: Månen lyser inte själv utan måste träffas av ljuset från solen för att synas.
Kort att vända på där faserna fullmåne, halvmåne och nymåne förklaras.
Presentation av bilden Jorduppgång från 1968.
Uppgift: Förklara varför det bara är halva jorden som syns.
Förklaring med text och bild.
Uppgifterna på webben tyckte vi var mycket bra. Tack vare översikten visste jag vad som skulle komma härnäst, så jag inte råkade klicka fram "svaret" i förväg. Det var tydligt var man skulle pausa och låta eleverna tänka/rita/skriva.