Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag–fredag 11–17
Lördag–söndag 10–18

  • Huvudmeny

escape time

Det här digitala escaperoomet är en resa genom jordens och livets historia, inspirerad av forskning på Naturhistoriska riksmuseet. Korta filmer varvas med olika interaktiva övningar. Genom att lösa de olika uppgifterna kommer man vidare i historien.

Ladda ner dokument för utskrift

Lärarhandledningens text följer efter pdf-dokumenten

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
Escape Time - lärarhandledning med översikt.pdf 318.1 kB 2023-08-11 15.10

Det här är Escape Time

Escape time består av 13 avsnitt. En del avsnitt innehåller fakta i form av film, text och bild. Ungefär varannat avsnitt är ett lås där man behöver stanna upp och tänka efter vad man precis har lärt sig. Escape Time är helt digitalt, så du behöver inte skriva ut någonting. Bara ge eleverna länken.

Genomför Escape Time

Tidsåtgång

40-50 minuter

Uppgiften är självinstruerande, så det går bra att ge eleverna länken och låta dem köra igång utan någon vidare instruktion. Ett förslag finns i rutan här nedanför. Eleverna kan göra escaperoomet enskilt eller i små grupper (2-3 elever per grupp).

Tips 1

Escape Time innehåller mycket film, så bra om eleverna har hörlurar.

Tips 2

Backa till ett tidigare avsnitt genom att skrolla högst upp. Då kommer det fram en bakåtknapp högst upp på sidan.

Förslag på intro till eleverna

Att säga

“Ett maskhål är som en genväg mellan tider och platser i universum. Och nu är det så här, ni har ramlat genom ett maskhål och åkt tillbaka i tiden till när jorden bildades.

Ert uppdrag är att hitta ett annat maskhål för att ta er tillbaka till nutid.

Gå in på den här länken och lycka till!”

www.nrm.se/escape-time

Uppföljning

Om man vill följa upp Escape Time och stämma av vad eleverna har lärt sig kan de till exempel få göra en enkel tidslinje över innehållet och ta med minst fyra händelser.

www.nrm.se/dlr finns färdigt material som kan användas som uppföljning.

Lärarröster om materialet.


“Otroligt bra och rolig övning :) Har nyss gjort den med mina nior som uppskattade den."

"Roligt, spännande och lätt att koppla begrepp och fakta till centralt innehåll!"

"Mina elever (åk 7-9) tyckte att det var ett mysigt avbrott att få göra denna, och det blev några riktigt bra samtal utifrån filmerna."

"Gjorde den med mina elever (åk 4) för några veckor sedan, blev otroligt uppskattat och nu undrar de om vi inte kan göra en till!"

"Kan varmt rekommenderas, har kört det med år 6 :)"

Escape Time, översikt

Lås

En del uppgifter är ”lås”. Det betyder att man måste ange rätt svar för att komma vidare. Här heter de "Lås" följt av ett ordningsnummer.

På låsen kan man bara få helt rätt eller helt fel, det anges som 0% eller 100%. Grupper som får 0% kan ha några rätt. Be att de stämmer av med dig innan de försöker igen, då kan du tala om hur många rätt de har.

Det finns också uppgifter som inte är lås, de har inget inbyggt villkor för att komma vidare. Man erbjuds att försöka igen om man gör fel.

OBS! Avsnitten är korta och länkar automatiskt vidare till nästa.

Allt börjar

Film om jordens och månens utveckling.

Lås 1

Rätt svar: Månen (måne och moon är också godkända svar)

Månen

Bild och kort text om månen.

Liv

Om vad som krävs för att liv ska uppstå och varför det finns på jorden. Text, bild, sortera kort, matcha ihop till meningar, vända på kort.

Lösenord att komma ihåg: Encelligt

Lås 2

Rätt svar: Encelligt

Fossil

Bild och kort text om fossil.

Lås 3

Rätt svar: 1 - Ett djur dör; 2 - Skinn och kött ruttnar eller äts upp; 3 - Skelettet täcks över av sand och lera; 4 - Sand/lera och skelettet blir till sten; 5 - Berget skavs bort av vind och väder.

Från encelligt till biologisk mångfald

Film om tiden då den biologiska mångfalden uppstod.

Lås 4

Rätt svar: Krypspår

Spårfossil

Bild och kort text.

Många olika arter

Långt ifrån alla livsformer har bevarats som fossil. Antal arter idag. Störst biologisk mångfald runt ekvatorn.

Lås 5

Animering (utan ljud) av kontinenternas rörelser fram till idag.

Rätt svar: 400 miljoner år

När Sverige låg vid ekvatorn

Korallrevet Gotland, klicka runt i bilden och upptäck djuren. Man måste klicka på alla markörer för att komma vidare. Egenskaper för att djur ska kunna överleva på land.

Lås 6

Rätt svar: Skal eller tjock hud som kan vara torr; Kunna ta upp syre från luften; Kunna förflytta sig. 

Klimatet ändras

Bilder och korta texter. Vänd på kort och undersök olika perioder i jordens historia.

Lösenord att komma ihåg: Miocen

Lås 7

Rätt svar: Miocen

Stora djur på land

Film om stora landdjur.

Lås 8

Rätt svar: Compsognathus

Dinosaurier, fåglar och ödlor

Korta texter och bilder som visar kopplingen mellan dinosaurier och fåglar, samt skillnaden mellan ödlor och dinosaurier, sortera kort. Kort om däggdjurens kännetecken.

Lås 9

Rätt svar: Det har päls på huden; Det har ytteröron

Nedslaget

Bilder och korta texter. Fråga om vilken månad det är vanligast med pollen.

Maskhålet

Övningen är slut.