Turturduvors flyttning

Med hjälp av satellitsändare vill forskarna samla information om hur turturduvor klarar den långa passagen över östra Sahara.

Turturduva med sändare på ryggen. Foto: Thord Fransson

Projektet syftar till att få information om hur turturduvor genomför passagen av Sahara. Med hjälp av satellitsändarna kommer forskarna att få veta om turturduvorna flyger non-stop eller om de stannar upp och rastar i öknen.

Annan viktig information som kommer att samlas in under projektet är var duvorna häckar och var de uppehåller sig under vintern. Vidare kommer forskarna att få reda på var turturduvorna förbereder sig för passagen av Sahara på hösten och för överflygningen till Europa på våren. Samt hur länge fåglarna rastar efter att de passerat Sahara innan de fortsätter till sina häckningsplatser i Europa.

Resultat från tidigare studier av den västliga populationen av turturduvor visade att de stannade flera veckor i Marocko och Algeriet efter att de passerat öknen under våren. Om de östliga populationen av turturduvor gör likadant, är sannolikheten stor att de stannar i Grekland. Vilket gör turturduvorna särskilt utsatta för den illegala jakten som bedrivs där.

Ett mindre antal duvor har kunnat följas (t.o.m. 2022) och de första resultaten antyder att de normalt genomför överflygningen av Sahara i ett antal nattetapper och att de landar under dagtid. De verkar också göra förflyttningar mellan olika platser under vintern.

En turturduvas förflyttningar över Sahara. Illustration: Thord Fransson

Kartan visar en turturduva som försågs med sändare på ön Antikythira i september 2019. Efter att den passerat Sahara genomförde den flera förflyttningar under vintern och den längsta perioden tillbringade den i Sydsudan. Under vårflyttningen gjorde den ett stopp i norra Libyen innan den fortsatte norrut till en häckningsplats i Rumänien.

Finansiering

Projektet är finansierat av Marie-Claire Cronstedts stiftelse, Riksmusei vänner, Naturhistoriska riksmuseet och Hellenic Ornithological Society.

Projektdeltagare vid museet

Thord Franssonlänk till annan webbplats (principal investigator)

Externa projektdeltagare

Christos Barboutis (researcher), Hellenic Ornithological Society (HOS).

Utvalda publikationer

Barboutis, C., Henshaw, I., Kullberg, C., Nikolopoulou, S. & Fransson, T. 2014. Fuelling in front of the barrier—are there age based behavioral differences in Garden Warblers Sylvia borin? PeerJ 2:e319

Barboutis, C., Navarrete, E., Karris, G., Xirouchakis, S., Fransson, T. & Bounas, A. 2022. Arriving depleted after crossing of the Mediterranean: obligatory stopover patterns underline the
importance of Mediterranean islands for migrating birds. Anim. Migr. 9:27-36.

BirdLife International (2015) Species factsheet: Streptopelia turtur.http://www.birdlife.org/datazone/ speciesfactsheet.php?id=2498länk till annan webbplats

Eraud, Rivière, M., Lormée, H., Fox, J.W., Ducamp, J-J., Boutin, J-M. 2013. Migration Routes and Staging Areas of Trans-Saharan Turtle Doves Appraised from Light-Level Geolocators. PLoS ONE 8(3): e59396

Fransson, T., Jakobsson, S., Johansson, P., Kullberg, C., Lind, J. & Vallin. A. 2001. Magnetic cues trigger extensive refuelling. Nature 414, 35-36.

Fransson, T., Barboutis, C., Mellroth, R. & Akriotis, T. 2008. When and where to fuel before crossing the Sahara desert - extended stopover and fuelling in first-year garden warblers Sylvia borin. J. Avian Biol. 39, 133-138.

Hahn, S., Bauer, S. & Liechti, F. 2009. The natural link between Europe and Africa - 2.1 billion birds on migration. Oikos 118, 624-626.