Tisdag-fredag 10-17

Kontakt

Tel: 08-5195 5191
E-post: renaud.merle@nrm.se

Post- och faktureringsadress:

Se länk till annan webbplatsMedarbetare och kontakt

Utbildning

• B.A., University of Clermont-Ferrand, Frankrike, 2001
  • M.Sc., University of Western Brittany, Frankrike, 2002
  • Ph.D., University of Nantes, Frankrike, 2006

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Främst egen forskning om månens mantel-geokemi och geodynamik.

Forskningsområden

Min forskning fokuserar på U-Pb-geokronologi (genom isotop-utspädningsanalys med TIMS och in-situ-analys med SIMS) och Ar-Ar-datering av terrestriska och extraterrestriska material (basalter från jorden och månen, kondruler från meteoriter, månbreccior). Jag är också intresserad av ursprunget för kontinentala flodbasalter och alkalina bergarter här på jorden, liksom av månbasalter. Mer specifikt ägnar jag mig åt att karaktärisera deras magma-ursprung genom isotopsystematik (Sr-Nd-Pb-Os).

Forskningsprojekt

Publikationser

Utvalda publikationer

• Marzoli A., Callegaro S., Dal Corso J., Davies J.H.F.L., Chiaradia M., Youbi N., Bertrand H., Reisberg L., Merle R., Jourdan F., The Central Atlantic magmatic province: a review, in: Tanner L. (ed.), The Late Triassic World: Earth in a Time of Transition, Topics in Geobiology, Springer, 91-127, 2017.
  • Merle R., Marzoli A., Aka F.T., N’ni J., Chiaradia M., Castorina F., Reisberg R., Jourdan F., Renne P.R., Nyobe J.B., Mt Bambouto volcano, Cameroon Line: mantle source and differentiation of within-plate alkaline rocks, Journal of Petrology, 58, 933-962, 2017.
  • Merle R., Nemchin A.A., Whitehouse M.J., Pidgeon R.T., Grange M.L., Snape J.F., Thiessen F., Origin and transportation history of lunar breccia 14311, Meteoritics and Planetary Science, 52, 842-858, 2017.
  • Olierook H.K.H.., Merle R.E., Jourdan F., Sircombe K., Fraser G., Timms N.E., Nelson G., Dadd K.A., Kellerson L., Borissova I., Age and geochemistry of magmatism on the oceanic Wallaby Plateau and implications for the opening of the Indian Ocean, Geology, 43, 971-974, 2015.
  • Merle R., Marzoli A., Reisberg L., Bertrand H., Nemchin A., Chiaradia M., Callegaro S., Jourdan F., Bellieni G., Kontak D., Puffer J., McHone J.G., Sr, Nd, Pb and Os isotope systematics of CAMP tholeiites from Eastern North America (ENA): Evidence of a subduction-enriched mantle source, Journal of Petrology, 55, 133-180, 2014.
  • Cawood P.A., Leitch E.C., Merle R.E., Nemchin A.A., Orogenesis without collision: Stabilizing the Terra Australis accretionary orogen, eastern Australia, Geological Society of America Bulletin, 123, 2240-2255, 2011.
  • Merle R., Schärer U., Girardeau J., Cornen G., Cretaceous seamounts along the ocean-continent of Iberian margin: U-Pb ages and Sr-Pb-Hf isotopes, Geochimica et Cosmochimica Acta, 70, 4950-4976, 2006.