Forskare: ”Den utdöda blåbocken är vår påminnelse om att skydda dagens arter”

Att blåbocken som är utställd på Naturhistoriska riksmuseet är ett av bara fyra exemplar i världen har vi berättat tidigare. I en ny dna-studie visar forskarna att blåbockarna var sällsynta redan på slutet av istiden för 10 000 år sedan tills européerna kom till Afrika med sina skjutvapen.

Blåbock. Foto Naturhistoriska riksmuseet.

Blåbocken blev sällsynt redan för 10 000 år sedan visar en ny dna-studie.

Blåbockar utrotades år 1800. Deras päls var blåskimrande och de livnärde sig på gräs i Sydafrika. Många andra däggdjur i samma storlek klarade inte klimat- och miljöförändringarna i samband med istidens slut för 10 000 år sedan, och det gjorde knappt blåbockarna heller. De blev sällsynt få men överlevde i ett litet utbredningsområde. Det här slutsatserna drar forskarna i en ny dna-studie.

När blåbockarna på världens museer analyserades i en tidigare studie användes dna från cellernas mitokondrier. Nu har forskarna lyckats använda det mer kompletta dna:t från cellkärnan i världens bäst bevarade exemplar som finns på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm. Dessutom lyckades forskarna att få fram dna från en fossil blåbockstand som är äldre än 9 000 år. Av dessa kunde forskarna dra slutsatsen att blåbocken varit sällsynt ända sedan istiden, men överlevt med lång mänsklig närvaro i regionen. När européer började komma till Sydafrika under 1600-talet, och blåbocken jagades för mycket, ledde det till utrotning och den sista sköts år 1800.

- Vår blåbock är unik och fantastisk, men också en allvarlig påminnelse om att behålla och skydda dagens däggdjur, säger Daniela C. Kalthoff som är forskare vid Naturhistoriska riksmuseet och medförfattare i studien. De större däggdjuren får idag ett allt mindre utbredningsområde och många är mer eller mindre hotade av utrotning. En lösning är att skydda mer natur.

Forskningen publicerades i tidskriften Molecular Biology and Evolution https://doi.org/10.1093/molbev/msac241länk till annan webbplats

Daniela C. Kalthoff berättar mer om blåbocken i detta reportage.

Blåbocken kan du titta på i utställningen Livets mångfald på Naturhistoriska riksmuseet.