Rekordstor dinosaurie hittad

Vivi Vajda på Naturhistoriska riksmuseet kommenterar nyheten om ett enormt fossil som upptäckts av forskare i Argentina.

Fossilet som är 98 miljoner år gammalt och forskarna tror att det har tillhört världens största hittills upptäckta dinosaurie.

Men det är inte bara storleken som gör det här till ett spännande fynd, säger Vivi Vajda, professor och chef på enheten för paleobiologi:

– Fyndet av en stor Sauropod det vill säga en växtätande ”långhalsdinosaurie” i södra Argentina har förvånat forskarna. Dessa stora dinosaurier förknippas i allmänhet med äldre ekosystem från juratiden, men här har ett team grävt fram detta fossil från sediment avsatta under senare delen av kritatiden. Detta betyder att sauropoden levde inte så långt innan asteroiden som utplånade dinosaurierna slog ned i Mexiko. Detta fynd är verkligen unikt. Lagerföljderna som fortsätter norrut avsattes innan Anderna bildades, istället fanns där ett stort innanhav och vi tror att dinosaurierna levde längs kusterna till detta hav. En mängd imponerande fotspår från dessa stränder just bland annat från Sauropoder har hittats även i Bolivia och det är verkligen spännande att nu äntligen få se djuret som faktiskt gjorde dessa och liknande spår!

Vivi Vajda mäter spår i marken.

Vivi Vajda i fält i Bolivia. Spåren kommer från samma lagerföljder som den aktuella nu funna dinosaurien kommer ifrån. Foto: Elisabeth Heredia