Oväntat groddjur döpt efter Mandalorians Grogu

En av museets paleontologer har hittat 15 miljoner år gamla fossil av en okänd, nu utdöd, art av groddjuret olm.

Illustration Ethan Kocak.

Forskarna döpte den utdöda arten stjärtgroddjur efter serien Mandalorians Grogu, eftersom den dök upp helt oväntat. Illustration Ethan Kocak.

Fyndet i en brunkolsgruva i Tyskland var oväntat eftersom arten har mer likheter med amerikanska olmar än den europeiska. Därför har den fått namnet Euronecturus grogu, efter barnet Grogu i serien Mandelorian som ofta dyker upp på oväntade ställen och också tillhör ett tämligen okänt, gammalt släkte.

Fossilen som hittats är flera nackkotor och forskarna kunde konstatera att det inte bara är en okänd art, utan även ett nytt släkte inom stjärtgroddjuren olmar. Idag finns sex levande arter olm som tillhör ett amerikansk släkte och ett europeiskt. Den nyupptäckta arten i Hambach, Tyskland, hade förvånande nog närmare släktskap med de amerikanska och olmarnas evolution och utbredning har därför fått en sannare bild.

Museets forskare kartlägger jordens biologiska mångfald och dess evolution. Läs fler forskningsnyheter härlänk till annan webbplats.

Läs mer om olmar (Wikipedia)länk till annan webbplats

Resultatet publicerades i tidskriften Palaeontologylänk till annan webbplats 22 december 2021.

Fossila ryggkotor

Fossila nackkotor av 15 miljoner år gammal olm, visade sig vara en okänd, utdöd art.