Underjordiskt liv efter meteoritnedslag

Hur uppstod livet på jorden? Den stora frågan finns ännu inget svar på. Men den senaste studien från Naturhistoriska riksmuseet planetforskargrupp visar att det fanns liv under ytan efter meteoritnedslaget som slog ut dinosaurierna för 66 miljoner år sedan.

Resultatet gör det troligt att liknande livsmiljöer fanns vid tiden för det tidigaste livet vi känner till, för 3 800 miljoner år sedan. Kanske var det även så livet uppstod.

Illustration. Genomskärning av havsbotten.

Tredimensionell bild av livsmiljön för mikrobiellt liv under Chicxulub-kratern. Illustration av Victor O. Leshyk för Lunar and Planetary Institute.

Forskarna har undersökt borrkärnor från den 180 kilometer stora kratern utanför Mexiko där nedslaget som slog ut dinosaurierna för 66 miljoner år sedan inträffade, i Chicxulub-kratern.

Där hittade forskarna säkra tecken på att mikrobiellt liv har frodats under tusentals, förmodligen miljontals år efter nedslaget.

Livsmiljön var varmt vatten som cirkulerade i sprickor och gångar djupt under havsytan. Där frodades mikrobiellt liv som drog nytta av svavel i det varma, cirkulerande vattnet genom kemiska, energigivande reaktioner.

Borrkärnan visar mineral på sprickornas väggar som är resultatet av dessa kemiska reaktioner och vittnar om ett ekosystem mer än en kilometer djupt. Det har forskarna kunnat visa genom att undersöka svavelisotoper i den avancerade jonmikrosonden vid laboratoriet NORDSIM-Vegacenter vid Naturhistoriska riksmuseet.

Omöjlig tid

Jorden är 4,5 miljarder år gammal och för 3,8 miljarder år sedan var ytan förmodligen omöjlig att leva på för någon livsform. Ett intensivt bombardemang av både asteroider och meteoriter som slog ned på jorden förångade hela oceaner och fyllde atmosfären med damm och vattenånga. Denna studie gör det troligt att liknande livsmiljöer som forskarna nu funnit under Chicxulub-kratern, även fanns bildades under kratrarna i jordens ungdom vid tiden då livet uppstod. Kanske kan organismer levt i berggrunden medan jordens yta hade en livsfientlig miljö, i väntan på bättre tider.

Forskningsresultaten publicerades i tidskriften Astrobiology 30 oktober 2020.