Sandstrand innehöll 80 okända djurarter

Människor som besöker sandstränder kan påverka den biologiska mångfalden av mikroskopiska djur

Figur

200 mikroskopiska djurarter hittades på sandstranden utanför Sardinien. Figur från forskningsrapporten i Nature Communications.

En internationell studie där Ulf Jondelius från Naturhistoriska riksmuseet är medförfattare visar att besök på badstranden kan påverka den biologiska mångfalden negativt. Med DNA-baserade och klassiska marinbiologiska metoder visar studien att den till synes livlösa sanden är hemvist för en mångfald av smådjur, så kallad meiofauna, som kan skadas av att badgäster trampar omkring på stranden.

Studien genomfördes på den lilla ön Isola dell’ Asinara utanför Sardinien. Asinara är nationalpark där tillträdesförbud råder för en del av stränderna medan andra är öppna för badgäster. Forskarna fann 200 djurarter på stränderna varav 80 är helt nya för vetenskapen.

-Här får vi svart på vitt på hur lite vi vet om livet i havet, i synnerhet de mikroskopiska arterna. Det faktum att vi kunde hitta 80 nya arter på en så liten ö är fantastiskt, säger Ulf Jondelius.

Resultaten av statistiska jämförelser mellan stränder visar att tillträdesförbud på vissa platser gynnar den biologiska mångfalden och hjälper till att minska mänsklig påverkan på meiofaunan.

Länk till studien i Communications Biology: https://www.nature.com/articles/s42003-020-0912-6länk till annan webbplats