Unika växter försvinner för alltid i skogsbränder

Skogsbränder som under hösten härjat i ögruppen Nya Kaledonien utanför Australien kan innebära att endemiska växter som inte finns på andra platser kan försvinna för alltid och enbart finnas bevarade i museisamlingar.

Utdöd buske efter skogsbrand på Nya Kaledonien. Foto Gildas Gâteblé.

Ögruppen Nya Kaledonien beskrivs ibland som paradisöar på grund av sin spektakulära natur med unika växter som inte finns på någon annan plats.

Tidigare i år beskrev forskare från Nya Kaledonien och Naturhistoriska riksmuseet ca 50 buskar av den tidigare okända arten Pichonia munzingeri i ett litet område från denna ögrupp. Nu har det brunnit där och förmodligen har hela arten brunnit upp. Utdöd med andra ord.

- Det vore bedrövligt om vi redan har förlorat växten så kort tid efter att den fick ett vetenskapligt namn, säger forskaren Ulf Swenson vid Naturhistoriska riksmuseet.

Dessutom är arten mycket viktig ur ett genetiskt perspektiv då den är den äldsta representanten av sitt släkte i hela Nya Kaledonien.

- Eftersom branden uppstod efter ovarsamt grillande i naturen, mitt under torrperioden, är det särskilt sorgligt att den är borta för alltid, säger Ulf.

I samband med att arten beskrevs bevarades några exemplar, bland annat typmaterial, i museets botaniska samling för framtiden, om nu det kan vara en tröst, tillägger Ulf.

Växt. Foto Gabriel Rochard.

Bild tagen innan skogsbranden. Växten fanns bara på Nya Kaledonien men efter skogsbrand bara i museisamlingar.