Asteroider

Astronomerna tror att de flesta asteroider är rester från en planet som aldrig formades mellan Mars och Jupiter. Jupiter är en så stor planet att den ödelade världen där den bildades innan den kunde bli en planet.

Asteroid

Vesta, med en medeldiameter på cirka 525 km, är en av de största asteroiderna. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

Om man kunde lägga samman alla asteroider i solsystemet till en enda planet skulle den väga mindre än jordens måne.

Cirka 200 asteroider har diametrar på 100 kilometer eller mer. Det finns tusentals andra som är mindre.

Trots att det finns miljontals asteroider i solsystemet har astronomerna uppskattat att risken för att jorden ska träffas av någon är mycket liten. I genomsnitt skulle jorden kunna vänta sig en kollision med en asteroid vart 300 000 år.

Astronomerna vet hur många asteroider som ligger mellan Mars och Jupiter och de kan även uppskatta hur långt från varandra de ligger. Det visar sig att det är en mycket liten risk att en rymdsond skulle krocka med någon av dem eftersom de ligger i genomsnitt ungefär 100 000 kilmeter från varandra.

Rymdsond