Spela Vårbingo!

bingobricka med arter mot en bakgrund av skog med vitsippor

Ladda ner en bricka till vårtecken-bingo!

Nu blir det vår. Passa på att spela artbingo med de tidigaste vårtecknen!

Gå ut i naturen och spela vårtecken-bingo! Om du vill kan du ladda ner vårt förslag på bingo-bricka. Det är djur och växter som finns i större delen av landet och möjliga att hitta under våren.

Ladda ner brickan inklusive beskrivning av arterna!PDF

I nordligaste Sverige och Norrlands inland behöver man nog välja andra arter, men en bra bit upp längs Norrlandskusten bör det fungera med en sipp-fri variant.

Här finns en sådan med sälg och stickmygga istället.PDF

Gå gärna till Vårkollenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och beskriv hur långt våren har kommit till dig! Gör dina observationer på växter som du hittar bortom planteringar i trädgårdar och parker!

Se alla vårteckenfilmerna

Jourhavande biolog förklarar varför Tussilago är så speciell i en av vårtecken-filmnerna.

Jourhavande biolog berättar om vårens tecken. Hör varför citronfjärilen är först, var humlor letar boplatser - eller varför tussilagon är så speciell. Klicka på bilden.

Egen bricka

Eller så gör du en egen bingobricka! Välj ett naturområde. Välj lagom lätta arter som går att se där och som du känner igen. Om du vill kan du välja olika typer av djur och växter istället för bara arter. T ex humla, fjäril, mossa. Vad som är lätt och svårt beror på hur mycket du kan om olika djur och växter, samt vilket naturområde du tänker besöka. Halva nöjet (och lärandet) är faktiskt att välja ut arterna på sin bingobricka!

Sedan är det bara ut och leta! Dela med dig av dina fynd och eventuell bingo i sociala medier. Använd hashtaggarna #artbingo.

Fler målarter, bingobrickor och naturområden kan du diskutera i Facebook-gruppen Artbingolänk till annan webbplats.

Bra information om olika naturreservat brukar finnas på länsstyrelsernas hemsidor. Här är t ex Naturreservaten i Stockholms länlänk till annan webbplats.

Skylt med texten Artbingo