Skelett från fåglar

Kranium från gräsand.

Kranium från gräsand. Foto: Ulf Carlberg

Här kan du se bilder på och läsa om hur skelettet och kraniet ser ut och är uppbyggt hos olika fåglar.

Ibland kan man på sjö- eller havsstranden bland sten och grus hitta några solblekta vita benbitar som är rester av en fågel. Ofta rör det sig om enstaka delar, snarare än ett helt skelett. Fågelskelett är ihåliga och lätta för att fågeln skall kunna flyga så de sprids lätt när fågeln dött. Ofta är det kranier eller bröstben av fåglar som man hittar. Även i djurs avföring och i spybollar kan man hitta rester av fågelben.

Fåglars ben är anpassade till att de skall vara lätta för att kunna flyga. Om man jämför en fågel och ett däggdjur som har ungefär lika långa ben ser man skillnader i benens massa; fågelns ben har mindre massa mätt i gram per centimeter. Se även "Skelett – Fågel och däggdjur".

Fågelkranierna har på samma sätt mindre skelettmassa jämfört med däggdjurens mer eller mindre kompakta kranier. Förutom att fågelkranierna är tunna så finns det olika reduktioner, som skedandens breda men mycket tunna näbb, eller skrattmåsen där näbben i det närmaste bara är en tunn stomme.