Dinosaurier

Ungdomar tar selfie framför T-rex i utstälnilngen Fossil och Evolution.

Från utställningen Fossil och evolution. Foto: Martin Stenmark

Här berättar vi om några olika dinosaurier som har funnits på jorden fram till för 66 miljoner år sedan. Då dog de alla, utom fåglarna, ut.

Dinosaurierna levde under perioderna trias, jura och krita.

Trias

För ungefär 230 miljoner år sedan dök de allra första dinosaurierna upp. De utvecklades från en grupp kräldjur som kallas härskarödlor, arkosaurier. Ganska snabbt utvecklades många olika grupper med dinosaurier med olika anpassningar.

Plateosaurus

Plateosaurus åt växter, det ser man på den långa halsen, det lilla huvudet och på tänderna. Den gick på alla fyra men kunde resa sig på två ben och äta blad från trädkronor.

Plateosaurus hade korta och muskulösa framben och på framfoten hade den tre kloförsedda fingrar som användes till försvar och när den åt. Fullvuxna individer var mellan fem och tio meter långa och kunde väga upp till 4000 kilo.

Plateosaurus är en dinosaurie i gruppen prosauropoder, som var föregångare till de stora långhalsade dinosaurierna, sauropoderna. Den levde i Asien och Europa, skelett har hittats i Tyskland och den kan ha funnits i Sverige.

Plateosaurus. Bild: Simon Stålenhag

Coelophysis

Coelophysis är en av de första rovdinosaurierna. Den levde i Nordamerika, Sydafrika och Zimbabwe och kunde bli cirka tre meter lång.

Coelophysis hade lång smalt huvud med stora, framåtvända ögon som gav ett bra stereoseende. Troligen använde denna snabba och smidiga dinosaurie synen när den jagade sina byten, främst mindre ryggradsdjur. Tänderna var typiska för köttätande dinosaurier, svagt böjda med sågtandade kanter.

I New Mexico i USA har man hittat uppskattningsvis mer än 1000 skelett av den här arten. Exemplaren varierar i kroppslängd från 80 centimeter till över tre meter. En av de största individerna hade ätit upp en av de mindre – ett över 200 miljoner år gammalt exempel på kannibalism!

Coelophysis, en av de första rovdinosaurierna - och kannibal. Bild: Simon Stålenhag.

Jura

Juraperioden, 201 till 145 miljoner år före nutid, var jättarnas tid. Dinosaurierna var många, och några av dem är tidernas största djur.

Brachiosaurus

Brachiosaurus var en av de allra största. Den blev 18 till 25 meter lång och kunde väga 28 till 58 ton (ungefär en tredjedel av vad en en blåval väger). Bara halsen kunde bli nio meter lång.

Dess extremt långa hals gjorde att den kunde beta av ett stort område utan att behöva röra sig särskilt mycket och därmed spara energi.

I halsen fanns speciella senor och muskler som gav den stadga, och huvudet var litet och lätt. Den behövde inga kraftiga och tunga käkmuskler eftersom den inte tuggade, utan svalde födan mer eller mindre hel.

Att den kunde smälta dessa enorma mängder mat berodde troligen på att den hade stor mage, och att födan kunde ligga där och jäsa – som i en kompost.

Med detta levnadssätt behövde dinosauriejätten inte röra sig så mycket. Men det krävde ändå mycket energi att förflytta en så tung kropp. Därför var skelettet lätt och ihåligt, precis som hos dess släktingar flygödlorna.

Brachiosaurus. Foto: Annica Roos.

Brachiosaurus – nio meter lång hals!

Compsognathus

I de djupa skogar under juratiden levde även Compsognathus som är en av de minsta dinosaurierna vi känner till. Den var inte större än en kalkon, men den var ett rovdjur som levde på ödlor och andra smådjur. Det vet vi eftersom matrester i djurens magar blivit fossil tillsammans med djuren.

Compsognathus, en liten köttätare. Bild: Simon Stålenhag.

Stegosaurus

Till juras dinosaurier hör också de stora, märkliga växtätarna utrustade med benplattor. En av de mest kända av dessa är den nio meter långa Stegosaurus. Dess hjärna var inte större än en valnöt.

De stora taggarna på stjärten var ett effektivt försvar mot rovdinosaurier. Ryggplattorna fungerade som värmeväxlare och prydnad.

Stegosaurus. Foto: Annica Roos

Stegosaurus, nio meter lång bepansrad växtätare.

Krita

Under kritatiden, 145 till 66 miljoner år före nutid, vandrade dinosaurierna över stora landområden. Periodens köttätande dinosaurier är de största rovdjur som någonsin funnits på jorden. Den mest kända är den väldiga Tyrannosaurus rex, men den allra största som hittats är Spinosaurus.

De största av kritas köttätande dinosaurier, jämfört med människa. Från vänster/längst bak: Spinosaurus, Gigantosaurus, Carchardontosaurus, T-rex och längst fram Mapusaurus. Illustration: Annica Roos

De största av kritas köttätande dinosaurier, jämfört med människa. Från vänster/längst bak: Spinosaurus, Giganotosaurus, Carchardontosaurus, T-rex och längst fram Mapusaurus. Illustration: Annica Roos

Tyrannosaurus rex

Det här var en av de största rovdinosaurierna som blev upp till 13 meter lång och kunde väga cirka sju ton.

Tyrannosaurus rex hade kraftig kropp med stora bakben, korta framben och lång, kraftig svans. Huvudet var stort och den hade väldiga tänder med sågtandade kanter, anpassade för att slita sönder kött och krossa ben med. Tänderna var upp till 30 centimeter långa från roten (varav 15 centimeter syntes) och byttes ut allt eftersom de slets ner, precis som hos dagens krokodiler.

T-rex. Bild Simon Stålenhag.

Iguanodon

Under krita levde även Iguanodon, en stor och tung växtätande dinosaurie som levde i Europa. Flera fynd av Iguanodon har hittats på samma plats i Belgien, och därför vet vi att den levde i flock.

Den sprang på bakbenen men när den gick använde den alla fyra benen. På sin "tumme" hade Iguanodon en vass tagg, ett bra försvar mot rovdjur.

Iguanodon, en växtätare från krita. Bild: Simon Stålenhag.

Spinosaurus

Det här är den allra största rovdinosaurien som hittats. Den fanns i Nordafrika och blev upp till 17 meter lång. Det 1,5–1,7 meter långa, krokodillika huvudet, var större än någon annan dinosauries huvud.

Nya rön visar att den troligen var den enda dinosaurien som levde nästan helt i vatten. I motsats till de andra stora rovdinosaurierna åt Spinosaurus främst stora fiskar. Den fångade också flygödlor och mindre dinosaurier i närheten av vatten.

Mer om dinosaurier och livets utveckling