Vill du hjälpa oss att bli bättre? Svara på vår enkät!

Sommarens öppettider:
Måndag–söndag 10–18
t.o.m. 21 augusti

Samtalsserien Tyst vår – 60 år senare

Illustration av fåglar och bild på blommor

En digital samtalsserie om natur- och klimatkrisen. Hur kan den biologiska mångfalden bevaras? Finns det chans för människan att ställa tillrätta de skador som åstadkommits? Under år 2022 sker högaktuella samtal på museet med våra forskare och en rad populärvetenskapliga författare inom ämnet. Kostnadsfritt, se när du vill!

Viktigt

Kollage med deltagare i bild på humla

Se andra delen av samtalsserien! Klicka på bilden nedan:

havsörn och deltagare

Se tredje delen av samtalsserien! Klicka på bilden nedan:

Kollage med deltagare i bild på humla
Rachel Carson tittar i mikroskop

Aktuellt redan för 60 år sedan

Den pågående natur- och klimatkrisen skildrades redan för 60 år sedan när Rachel Carson skrev boken Tyst vår och förutspådde såväl artdöd som klimatkris. Det är en bok som blev startskottet för den moderna miljörörelsen och som det än idag refereras till. Vad har hänt sedan dess? Hur inspireras dagens författare av Carsons gärning och hur bidrar den moderna forskningen till den biologiska mångfalden idag?

Flera starka röster

Under året bjuds forskare och det nya årtusendets författare och naturskildrare in till samtal som spelas in på museet i denna föredragsserie. Bland de inbjudna gästerna återfinns namn som Elizabeth Kolbert, författare till boken Det sjätte utdöendet, forskare Björn Helander vars insatser bevarade havsörnsstammen i Sverige samt forskaren och författaren Dave Goulson som menar att insekternas framtid också är vår. Möt dessa och många fler. Programledare är journalisterna och författarna Henrik Ekman och Karin Bojs.

Få inblick i forskningen på museet

Under dessa tillfällen ger författarna sin syn på omvärlden och du får också höra om olika forskningsprojekt som sker på Naturhistoriska riksmuseet.

Serien är ett samarrangemang med Utbildningsradion och Volante förlag.