Tisdag-söndag 10-18

Biologiska mångfaldens dag

Naturhistoriska riksmuseet uppmärksammar Biologiska mångfaldens dag.

Biologiska mångfaldens dag infaller den 22 maj, med syfte att uppmärksamma bevarandet av alla de arter som finns i vår natur. En rad aktiviter ordnas i Sverige och världen.

Sen kort film om hur du på ett väldigt enkelt sätt kan bygga ett insektshotell!

Ett annat sätt att öka uppmärksamheten kring mångfalden är att gå ut i naturen och spela artbingo! Om du vill kan du ladda ner våra förslag på artbingo-brickor, en med 4 x 4 arter och en med 3 x 3. Det är djur och växter som finns i större delen av landet och möjliga att hitta i slutet av maj. Ladda ner dem här!PDF

bingobricka med arter mot en bakgrund av skog med vitsippor

Ladda ner en bricka till artbingo!

Egen bricka

Eller så gör du en egen bingobricka! Välj ett naturområde. Välj lagom lätta arter som går att se där och som du känner igen. Om du vill kan du välja olika typer av djur och växter istället för bara arter. T ex humla, fjäril, mossa. Vad som är lätt och svårt beror på hur mycket du kan om olika djur och växter, samt vilket naturområde du tänker besöka. Halva nöjet (och lärandet) är faktiskt att välja ut arterna på sin bingobricka!

Sedan är det bara ut och leta! Dela med dig av dina fynd och eventuell bingo i sociala medier. Använd hashtaggarna #BioMfDag och #artbingo.

Målarter, bingobrickor och naturområden kan du diskutera i Facebook-gruppen Artbingolänk till annan webbplats.

Bra information om olika naturreservat brukar finnas på länsstyrelsernas hemsidor. Här är t ex Naturreservaten i Stockholms länlänk till annan webbplats.

logotype för biologiska mångfaldens dag