Tisdag-fredag 11-17
Lördag-söndag 10-18

Jullovstips! Bilder och berättelser som berör

Digitala och fysiska upplevelser för den fotointresserade som vill komma nära och lära sig mer. Hör om personliga möten med Afrikas djur och om livet i den svenska naturskogen.

The Thin Line

Gepard under träd i Afrika

Nirvana. Foto: Björn Persson

”Det är en känsla av tillhörighet. Som att återvända till sitt eget hjärtas egentliga hemtrakt. För på ett sätt är det faktiskt sant, det var ju här som mänskligheten tog sina första steg och påbörjade resan mot civilisationens tillkomst.”  - Björn Persson

Tillfällig utställning på museet

Utställningen The Thin Line av konstfotografen Björn Persson är en tankeväckande betraktelse över en storslagen och vacker djurvärld som befinner sig i en tunn skiljelinje mellan överlevnad och utrotning. Utställningen visar Afrikas vilda djur, vilka har funnits på vår planet i över 50 miljoner år, och som nu hotas av människan och vår påverkan.

Utställningen visas till och med 12 juni 2022.

Digtial utställning

Se utvalda bilder från den fysiska utställningen och hör Björn berätta i vår digitala utställning The Thin Line Online. Var och när du vill!

Ta del av den digitala utställningen här

Om Björn Persson

Fotograf Björn Persson och ett lejon

Björn Persson är inte bara en internationellt omskriven och prisad konstfotograf –
han har också praktisk erfarenhet av att arbeta mot tjuvskytte i Afrika

Skogens biologiska mångfald

Naturskog

En inblick i naturskogen. Foto: Sebastian Kirppu

"Naturskogen är ett ekosystem. Och ett ekosystem är ett levande väsen med en stor mångfald av olika arter av mossor och lavar, svampar, insekter, fåglar och djur. Alla är de beroende av att träden ska få leva hela sina liv och få vara döda träd i många hundra år."

- Sebastian Kirppu

Digital fotoutställning

Vad menas med naturskog? Varför är det viktigt att träd får bli gamla? Lyssna till en av våra välkända naturskogsförespråkare som delar med sig av fakta och filosofiska tankar om skogens betydelse och vikten av arters existens – för naturens överlevnad och för vår egen. Berättat och fotograferat av Sebastian Kirppu.

Ta del av utställningen här

Om skogsbiolog Sebastian Kirppu

Sebastian Kirpu vid en trädstam.

Med ett personligt engagemang och med övertygelsen om att skogen behöver en röst är Sebastian en välkänd profil i vårt land. Han är skogsbiolog, föredragshållare och sommarpratare med mångårig kunskap om skogen.