Jeremy Bellucci, geokemist

I förgrunden ett porträtt av en man. I bakgrunden syns delar av jonmikrosonden Nordsim. Text i bild: The best thing about doing research is discovering things no one has seen och known about before.

"What if an Apollo astronaut actually brought back a piece of Earth, from the Moon?!" Låter det osannolikt? Inte alls, i den här filmen berättar forskaren Jeremy Bellucci hur ett forskarlag för första gången kunde identifiera en bit av jorden i en sten från månen.

Nyheten fick stort genomslag i både svensk och internationell media i januari 2019. I filmen ges en unik inblick i laboratoriemiljön på Naturhistoriska riksmuseet där stenen analyserades, samt vilka bevis som hittades och som talar för att stenen verkligen kommer från jorden.

Nedanför filmen hittar du Jeremys länktips för den som vill läsa mer.

Om du vill läsa dig mer om månstenen från jorden

På den här sidan kan du lära dig mer om månen. Sidan är på engelska.
https://www.lpi.usra.edu/education/teachers-faculty/länk till annan webbplats

På den här sidan presenteras NORDSIM, laboratoriet där Jeremy jobbar, och vilka analyser som kan göras där. Sidan är på svenska.

Här presenteras den forskning som görs inom geologi på Naturhistoriska riksmuseet. Fyra av undersidorna ger mer information om de forskningsområden där Jeremy är inblandad, det är Planetsystemets tidiga utveckling, Månens magmatiska utveckling, Månens nedslagskronologi och Mars: lithosfär, hydrosfär, atmosfär. Sidorna är på svenska.

Även CNN uppmärksammade nyheten om jordens äldsta sten på månen. Artikeln är på engelska.
https://edition.cnn.com/2019/01/24/world/earth-oldest-rock-moon/index.htmllänk till annan webbplats