Forskare Love om mammutar och DNA

Nyligen listade ansedda tidskriften Nature Love Dalén som en av fem forskare att hålla koll på globalt under 2022. I sex korta filmer berättar professorn i evolutionär genetik om sin forskning på mammutars DNA.

Äldsta DNA. Hör Love berätta om sina kommande resor och jakten på DNA som är ännu äldre än det 1,2 miljoner år gamla som hamnade i Guinness rekordbok.

Få fram DNA från A till Ö. Hör Love berätta om hur det gick till när de lyckades.

Mammut-DNA. Vilka gener är det som att avgör att en mammut är just en mammut och inte en elefant? Genom att ta titta på mammut-DNA kan Love ta reda på hur hotade arter beter sig när de är på väg att utrotas.

Resorna. Under flera expeditioner har Love åkt till Sibirien i jakt på rester av den utdöda mammuten. Miljön är ofta svårjobbad. En svärm myggor surrar runt huvudet 24 timmar om dygnet och om nätterna måste någon hålla vakt mot isbjörnar. Hör honom berätta mer om sina resor.

Kloning. Är det möjligt och ens önskvärt att försöka klona fram mammutar? Hör Love berätta vad han tror om saken.

Frågestund. Riskerar man att få en sjukdom genom att gräva fram istida djur och var skulle mammutar bo idag om forskare lyckades återskapa dem? Det är bara några av alla de frågor vi fått in om mammutar och DNA. I den här videon svarar Love på några av frågorna.