Museet är för tillfället stängt.

Sportlovstävling

Svara på tre kluriga frågor och ha chansen att vinna en privat onlinevisning i dinosaurieutställningen!

Vinnaren får en onlinevisning i utställningen Fossil och evolution, tillsammans med sin familj eller kompisar.

Tävlingsvillkor

Lycka till!

deko

Tävlingsfrågor

Fråga 1.

Släkt med varandra! Växtätaren Plateosaurus kallas ibland för långhalsarnas…. Ledtråd: kika in i dinosaurie-utställningen (länk längre ner på sidan). Kan du hitta denna jätte med jättelång hals?
Fråga 1.

Fråga 2.

Snabb trots sin storlek! Hur snabbt kunde en Tyrannosaurus rex springa tror forskarna? Ledtråd: titta på filmen nertill på sidan där Dino-Doris träffar T-rex.
En svart stiliserad T-rex i profil.
Fråga 2.

Fråga 3.

Dinosaurier åt växter som den du ser skymta bakom museets professor Vivi Vajda. Men vilken växt är det på fossilet? Gissa eller se filmen! Ledtråd: kolla på filmen med Vivi längre ner på sidan.
Fråga 3.

Samtycke * (obligatorisk)

Samtycke

deko

Ledtrådar

Här finns tipsen för att hjälpa dig att svara på frågorna.

Dinosaurie-utställningen

Flera ägg och några nyckläckta mausosaurier från en utställningsmonter. I bakgrunden kan man skymta större dinosaurier.

Kliv in i den digitala versionen av utställningen fossil och evolutionlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att leta efter långhalsen Plateosaurus!

Dino-Doris träffar T-rex

I klippet ovan får du lära dig hur snabbt en T-rex kunde springa.

Dino-Doris ringer upp professor Vivi Vajda

Om du kikar in i filmen kan du se ett fantastiskt växtfossil bakom Vivi. Det kommer från museets samling och är 200 miljoner år gammalt.