Hitta hit:
T-bana: Universitetet
Frescativägen 40

Ordinarie öppettider:
Tisdag-fredag 10-17
Lördag-söndag 10-18

  • Huvudmeny

Frågor och svar

Här finns svar på vanligt förekommande frågor om museets arbete kring skydd mot corona covid-19.

1. Varför behöver man boka biljett till museet, varför räknar ni inte bara in/utpasseringar?

Svar: Med de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten satt upp vill vi förebygga trängsel både inför och under museibesöket. Vi vill samtidigt kunna garantera besökare med biljett plats så att de kan planera sin dag. Med bokad biljett är man garanterad entré på museet. Om vi löpande räknar in/utpasseringar kan vi aldrig garantera att man får komma in på museet. Vi vill inte heller att det uppstår trängsel utanför museet.

2. Kan man boka biljetter på plats?

Svar: Vi rekommenderar att man förbokar biljetten innan man besöker oss. Vi kan inte garantera att det finns biljetter kvar om man chansar och kommer till oss. Biljetter går att boka via webbenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och via telefon.

3. Varför har ni delat upp entrébiljetterna i tre pass?

Svar: Vi erbjuder ett anpassat besök med tre pass utifrån omtanke om våra besökare och vår personal. Mellan passen finns tid för extra rengöring därför tömmer vi museet mellan varje pass.

4. Varför är museet stängt 30 min mellan tidspassen?

Svar: Vi stänger museet tillfälligt mellan passen för att kunna utföra extra städning i utställningarna och för att vi ska kunna kontrollera att museet är tomt när nästa tidspass startar. Dessa punktinsatser fokuserar kring alla ytor som besökare kan röra t ex hissknappar, öppningsknappar, dörrhandtag m.m.

5. Varför kan man inte besöka alla utställningarna?

Svar: För att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och samtidigt erbjuda ett lustfyllt och roligt upptäckande, har museet skapat en anpassad och enkelriktad slinga genom flera utställningar. På det viset blir det lättare för våra besökare att följa rekommendationerna om distansering.

6. Varför kan man inte boka biljetter till Cosmonova och Labbet på webben?

Svar: Cosmonova och Labbet har stängt. Vi planerar för att öppna den verksamheten till hösten men behöver återkomma när vi vet vilka restriktioner som gäller då och hur vi utifrån den lägesbilden kan göra detta på ett bra sätt.

7. Varför stängde ni när det var begränsning på folksamlingar över 500, men öppnar när det är begränsning på folksamlingar över 50?

Svar: Allt sedan stängningen har vi haft tid att vidta åtgärder för att skapa ett besök med omtanke om både besökare och personal. Det är nu genomfört och vi är glada att kunna välkomna besökare tillbaka till museet. Så som det erbjudande vi på Naturhistoriska riksmuseet tagit fram är utformat, förhåller vi oss till 50-regeln. (Omständigheterna och förutsättningarna ser olika ut på olika museer.)

8. Räknas personalen in i begränsningen på maxantalet personer i de publika lokalerna?

Svar: Ja, så som det erbjudande vi på Naturhistoriska riksmuseet tagit fram är utformat, förhåller vi oss till den regeln. (Omständigheterna och förutsättningarna ser olika ut på olika museer.) Därför har vi dragit av antalet biljetter för all personal som jobbar i de publika lokalerna för dagen.

Riktlinjer vid symptom och vidtagna åtgärder

9. Vad har ni för riktlinjer för personal om de har symptom?

Svar: Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att stanna hemma vid symptom.

10. Kan man komma till er om man är riskgrupp?

Svar: Vi rekommenderar att våra besökare följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för riskgrupper.

11. Vilka åtgärder har ni vidtagit för att minska smittspridning?

Svar: Vi har vidtagit en rad åtgärder för att minska smittspridning.  Läs mer om försiktighetsåtgärderna.

Service på museet

12. Kan man följa rundan med rullstol eller barnvagn?

Svar: Ja, hela rundan är tillgänglighetsanpassad. Om man vill använda den tillgängliga entrén via innergården ringer man 0851955125 för assistans. Museet lånar ej ut barnvagnar men det går bra att ta använda sin egen under besöket.

13. Finns det möjlighet att äta hos er?

Svar: Ja, baren serverar lättare fikamat och smörgåsar på övre plan, och det finns plats att äta medhavd matsäck inomhus och utomhus.

14. Kan man gå rundan om man inte förstår svenska?

Svar: Ja, allt vårt skyltmaterial finns på engelska och svenska

15. Är souvenirbutiken öppen?

Svar: Ja museibutiken är öppen och har samma öppettider som tidspassen.

16. Finns det någon guide på plats?

Svar: Det finns utställningsvärdar och personal som tar emot besökare. Vi erbjuder inga visningar i museet men har utomhusvisningar på lördagar och söndagar. Separat biljett bokas för utomhusvisningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.