Tisdag-söndag 10-18

Bli en av oss!

Klubben för dig mellan 6–15 år som gillar dinosaurier, valar, mammutar och andra djur.

Som medlem får du möjlighet till specialvisningar och att se spännande föremål som ingen annan besökare får se, träffa forskare och mycket mer! Du kan hämta ut din medlemspin i museets information när du blivit medlem.

Humleljud

Har du någon gång hört en humla som flyger? Om inte, lyssna här!

Humlor som tjuvar nektar

Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på museet och Kjell Bolmgren från Sveriges Lantbruksuniversitet kollar på nunneört och på humlor som tjuvar nektar utan att pollinera.

Insektsbad

Humlebad - törstig humla. Illustration: Gunilla Kjellander

Humlor och bin flyger fram och tillbaka mellan sina bon och blommor. Och när man flyger så mycket blir man törstig. Det är inte alltid lätt att hitta vatten för de små insekterna. I alla fall vatten som är så grunt att de inte riskerar att drunkna. Du kan hjälpa till genom att göra ett ”insektsbad”.

Lägg till exempel små stenar eller kulor i en form med låga kanter. Fyll på med vatten. Ställ formen i närheten av blommor där du vet att humlor och bin brukar finnas. Skicka gärna en bild på ditt ”insektsbad” till museosaurien@nrm.se

Små sommarvänner ...

Teckning av parasitstekel. Illustration: Gunilla Kjellander

Parasitsteklar

Parasitsteklar använder andra insekter och leddjur för att bo i eller äta av. Läs om Zombiestekeln, Shakirastekeln och Dödsätarlarven.

Illustration: Gunilla Kjellander

Humlor

Surrande, små, gulliga och håriga, så skulle nog många beskriva humlor. Men visste du att bara i Sverige finns det 40 arter?

gräshoppa

Insekters sinnen

Du har säkert sett att insekters ögon ser annorlunda ut än våra. Men kan insekter känna olika smaker och höra precis som vi?