Fråga jourhavande geolog

Här kan du få du svar på frågor om mineral och bergarter, om malmer och deras bildningssätt samt hjälp med åldersbestämning av bergarter.

Jourhavande geolog svara också på frågor om Sveriges berggrund och geologiska utveckling, om jordklotets uppbyggnad och utveckling, plattektonik, kontinentaldrift, vulkaner, jordbävningar och bergskedjebildning.

Har jag hittat en meteorit?

Museet får varje år in många frågor om och bilder på förmodade meteoriter från allmänheten. Riktiga meteoriter är dock väldigt sällsynta, och hittills har ingen av dessa många misstänkta fynd visat sig vara en riktig meteorit, inte ens när någon påstås ha observerat hur den föll ned.

Det hindrar inte att man kan höra av sig via e-post till Jourhavande geolog om man har en misstänkt meteorit, den kan ju faktiskt vara äkta. Och är det inte en äkta meteorit kan det vara någon annan ovanlig sten som det kan vara intressant att få reda på vad den är.

Innan du skickar din fråga, titta gärna på följande sidorna Hur känner man igen en meteorit? och Sanna och falska meteoriter.

Ställ din fråga

För att ställa en fråga till Jourhavande geolog fyller du i frågeformuläret här nedan. Du kan också skicka din fråga via e‑post till jourhavandegeolog@nrm.se.

Frågor markerade med röd asterisk (*) är obligatoriska och måste vara ifyllda.

Svaret på din fråga kommer sedan till den e-postadress du har angett.

Rubrik

Fråga

Plats

Bilder

Lägg gärna med en linjal eller ett föremål av känd storlek direkt i bilden!
Publicering på webb och i sociala kanaler
För att andra också ska kunna ta del av intressanta frågor, svar och bilder vill vi gärna få ditt tillstånd att publicera dem.
Fyll i om vi får publicera bilden på nrm.se

Publicering på Wikipedia
Sveriges museer samarbetar också med Wikipedia genom att lägga upp bilder där under licensen CC-BY. Licensen innebär att bilden får användas fritt så länge det framgår vem som är fotograf.

Dina kontaktuppgifter *
User information

Rubrik

Fråga

Plats

Bilder

Publicering av bilder
Om vi även får använda din bild på www.nrm.se och/eller på museets Facebook-sida, fyll i att du godkänner publicering och vem som ska anges som fotograf.
Publicering på www.nrm.se:
Fyll i om vi får använda din bild på nrm.se

Publicering på museets Facebook-sida:
Fylli om vi får använda din bild på museets Facebook-sida.

Dina kontaktuppgifter *
User information

Läs mer om samarbetet med Wikipedialänk till annan webbplats

Läs mer om Creative Commons och CC-BYlänk till annan webbplats

Personuppgifter

Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet vilket innebär att meddelanden som skickas till oss blir allmänna handlingar.

Läs om hur vi hanterar dina personuppgifter