Öppettider:

Tisdag - fredag 10-18
Lördag, söndag 11-18

Galaxer

Det mest avlägsna objektet man kan se med ögat är Andromedagalaxen. Den kan ses på hösthimlen som en diffus ljusfläck. Eftersom den är två och en halv miljoner ljusår från oss, har ljuset som vi ser en klar natt färdats till vårt öga i två och en halv miljoner år, vilket är lika länge sedan människans förfäder uppenbarade sig på planeten jorden.

Galax

Galax på himlen över en hypotetisk planet. Bild: Tom Callen

Vår galax Vintergatan är ungefär 100 000 ljusår tvärs över och innehåller över 400 miljarder stjärnor. Det betyder 44 444 stjärnor var till var och en av Sveriges nio miljoner invånare, vilket faktiskt är fler stjärnor än du kan se en klar natt.

Galaxer finns i tre huvudformer:

1. spiralformade galaxer – de är formade som vindsnurror, som de flesta föreställer sig när de tänker på hur en galax ser ut
  2. elliptiska galaxer – tunna spolar eller sfäriska till formen
  3. oregelbundna galaxer – precis som namnet avslöjar, kallas de oregelbundna eftersom de inte har någon klar form.

En klar natt kan vi se Vintergatans spöklika band passera ovan oss. Galileo vände sitt teleskop mot dess ljus och kunde se att bandet i själva verket bestod av 1000-tals stjärnor, alltför avlägsna för att med ögat uppfattas som enskilda stjärnor. Galileo trodde att han var den första människan som förstod vad som orsakade Vintergatans utseende, men han förekoms av två forntida greker; Anaxagoras från Klazomene (500– 428 f Kf) och Demokritus från Abdera (460 f Kr till 370 f Kr). Båda dessa greker trodde att Vintergatan var sammansatt av ljus kommande från ett oöverskådligt antal stjärnor.

Galaxen Vintergatan uppskattas vara en av 100 miljarder galaxer i universum, varav 30 miljarder är spiralgalaxer. Föreställ dig ett skepp som väger 90 000 ton, om du jämför Vintergatan med resten av universum är det som att jämföra den med en liten skruv som en del av det enorma skeppet.