Sommarens öppettider:

Måndag - fredag 10-18
Lördag, söndag 11-18

Dinosaurier

Här berättar vi om några olika dinosaurier som har funnits på jorden fram till för 65 miljoner år sedan. Då dog de alla, utom fåglarna, ut.

Dinosaurierna levde under perioderna trias, jura och krita.

Trias

För ungefär 230 miljoner år sedan dyker de allra första dinosaurierna upp. De utvecklas från en grupp kräldjur som kallas härskarödlor, Archosaurier. Ganska snabbt utvecklas många olika grupper med dinosaurier med olika anpassningar.

Plateosaurus

Plateosaurus åt växter, det ser man på den långa halsen, det lilla huvudet och på tänderna. Den gick på alla fyra men kunde resa sig på två ben och äta blad från trädkronor.

Plateosaurus. Bild: Simon Stålenhag

Plateosaurus hade korta och muskulösa framben, och på framfoten hade den tre kloförsedda fingrar som användes till försvar och när den åt. Fullvuxna individer var mellan fem och tio meter långa och kunde väga upp till 1000 kilo.

Plateosaurus är en dinosaurie i gruppen prosauropder, som var föregångare till de stora långhalsade dinosaurierna, sauropoderna. De levde i Asien och Europa, skelett har hittats i Tyskland och den kan ha funnits i Sverige.

Coelophysis

Coelophysis är den första kända rovdinosaurien. Den levde i Nordamerika, och kunde bli cirka tre meter lång.

Coelophysis hade lång smalt huvud med stora, framåtvända ögon som gav ett bra stereoseende. Troligen använde denna snabba och smidiga dinosaurie synen när den jagade sina byten, främst mindre ryggradsdjur. Tänderna var typiska för köttätande dinosaurier, svagt böjda med sågtandade kanter.

Coelophysis, en av de första rovdinosaurierna - och kannibal. Bild: Simon Stålenhag.

I New Mexico i USA har man hittat mer än 100 skelett av den här arten. Exemplaren varierar i kroppslängd från 80 centimeter till över tre meter. En av de största individerna hade ätit upp en av de mindre – ett över 200 miljoner år gammalt exempel på kannibalism!

Jura

Juraperioden, 201-145 miljoner år före nutid, är jättarnas tid. Dinosaurierna är många, och några av dem är tidernas största djur.

Brachiosaurus

Brachiosaurus var en av de allra största. Den blev 25 meter lång och kunde väga 75 ton, nästan lika mycket som en blåval. Bara halsen var 12 meter lång.

Deras extremt långa halsar gjorde att de kunde beta av ett stort område utan att behöva röra sig särskilt mycket och därmed spara energi.

I halsen finns speciella senor och muskler som ger den stadga, och huvudet är litet och lätt. De behöver inga kraftiga och tunga käkmuskler eftersom de inte tuggar, utan sväljer födan mer eller mindre hel.

Att de kan smälta dessa enorma mängder mat beror troligen på att de har stora magar, och att födan kan ligga där och jäsa - som i en kompost.

Med detta levnadssätt behöver dinosauriejättarna inte röra sig så mycket. Men det kräver ändå mycket energi att förflytta en så tung kropp. Därför är skelettet lätt och ihåligt, precis som hos deras släktingar flygödlorna och krokodilerna.

Brachiosaurus. Foto: Annica Roos.

Brachiosaurus - 12 meter lång hals!

Compsognathus

I de djupa skogar under juratiden levde även Compsognathus som är den minsta dinosaurien vi känner till. Den var inte större än en höna, men den var ett rovdjur som levde på ödlor och andra smådjur. Det vet vi eftersom matrester i djurens magar blivit fossil tillsammans med djuren.

Compsognathus, en liten köttätare. Bild: Simon Stålenhag.

Stegosaurus

Till juras dinosaurier hör också de stora, märkliga växtätarna utrustade med benplattor. En av de mest kända av dessa är den nio meter långa Stegosaurus. Dess hjärna är inte större än en valnöt men den har en extra "hjärna" i bakpartiet, ett nervcentrum som hjälper den att manövrera sin massiva kropp.

De stora benplattorna på rygg och stjärt var ett effektivt försvar mot rovdinosaurier.

Stegosaurus. Foto: Annica Roos

Stegosaurus, nio meter lång bepansrad växtätare.

Krita

Under kritatiden, 145-66 miljoner år före nutid, vandrar dinosaurierna över stora landområden. Periodens köttätande dinosaurier är de största rovdjur som någonsin funnits på jorden. Den mest kända är den väldiga Tyrannosaurus rex, men den allra största som hittats är Spinosaurus.

De största av kritas köttätande dinosaurier, jämfört med människa. Från vänster/längst bak: Spinosaurus, Gigantosaurus, Carchardontosaurus, T-rex och längst fram Mapusaurus. Illustration: Annica Roos

Tyrannosaurus rex

Det här var en av de största rovdinosaurierna som blev upp till tolv meter lång, fem meter hög och kunde väga cirka sju ton.

T-rex. Bild Simon Stålenhag.

Tyrannosaurus rex hade kraftig kropp med stora bakben, korta framben och lång, kraftig svans. Huvudet var stort och den hade väldiga tänder med sågtandade kanter, anpassade för att slita sönder kött och krossa ben med. Tänderna var upp till 20 centimeter långa och byttes ut allteftersom de slets ner, precis som hos dagens krokodiler.

Iguanodon

Under krita levde även Iguanodon, en stor och tung växtätande dinosaurie som levde i Europa. Flera fynd av Iguanodon har hittats på samma plats i Belgien, och därför vet vi att de levde i flock.

De sprang på bakbenen men när den gick använde den alla fyra benen. På sin "tumme" hade Iguanodon en vass tagg, ett bra försvar mot rovdjur.

Iguanodon, en växtätare från krita. Bild: Simon Stålenhag.

Spinosaurus

Det här är den allra största rovdinosaurien som hittats. Den fanns i Nordafrika och blev upp till 17 meter lång. Det tre meter långa, krokodillika huvudet, är större än någon annan dinosauries huvud.

Nya rön visar att den troligen är den enda dinosaurien som lever nästan helt i vatten. I motsats till de andra stora rovdinosaurierna äter Spinosaurus främst stora fiskar. Den fångar också flygödlor och mindre dinosaurier i närheten av vatten.

Spinosaurus, den största köttätande dinosaurie som hittats.